HANDS-ON PREVIEW | Dungeons overleven in King of Meat
Tijdens Gamescom kregen we de kans om aan de slag te gaan met King of Meat, een nieuwe game van Amazon Game Studios. Opnieuw een multiplayer game, al was het ditmaal geen MMORPG, maar wel een co-op dungeon crawler party game.
King of Meat wordt gemaakt door ontwikkelaar Glowmade en speelt zich af in een wereld waarin King of Meat het grootste, en zowat enige, spelprogramma op tv is. Daarin worden verschillende deelnemers in een dungeon gedropt en is het de bedoeling om levend, en liefst met een zo hoog mogelijke score, het einde van de dungeon te halen.
Dat is ook meteen de opzet van de game. In King of Meat kan je met maximaal vier spelers in co-op een heleboel dungeons spelen, met telkens heel wat obstakels, vijanden en kleine puzzels. Hoe beter je presteert doorheen de dungeon, hoe meer punten je krijgt en hoe groter je beloningen.
King of Meat kiest daarbij voor een stijl die je misschien het beste kan omschrijven als ‘Fall Fuys on steroids’. In de basis heeft het best wat weg van die game, maar dan veel meer over-the-top en zeker en vast met veel meer explosies.
De paar dungeons die wij konden spelen waren nog vrij eenvoudig, maar zorgden toch al voor een leuke uitdaging en toonden aan dat samenwerking zeker zij nut zal hebben. Er was ook al meteen wat afwisseling in doelstellingen. Bij de ene dungeon moesten we zoveel mogelijk punten verzamelen, terwijl de andere dungeon wat meer puzzels bevatte om tot aan het einde te geraken.
King of Meat zet ook heel hard in op customisation. Dat begint al met je eigen personage natuurlijk. Er zijn bijzonder veel manieren om je personage naar je eigen stijl aan te passen, met outfits, maskers, stickers en ga zo maar door. Ook je loadout kan je aanpassen en bijvoorbeeld kiezen voor een zware hamer in plaats van een zwaard om je vijanden mee aan te vallen. Je beschikt daarbij ook over een aantal speciale aanvallen, zoals een gigantische paardenhoef die je vijanden uit het niets komt vertrappelen. In King of Meat is niets te gek.
Het meest interessante aspect aan de game is dat je ook zelf dungeons zal kunnen bouwen. Dat hebben wel zelf nog niet kunnen uittesten, maar het zorgt er wel voor dat King of Meat in principe oneindige content zal hebben en dat er ongetwijfeld heel wat forse uitdagingen zullen gemaakt worden door de community. Als King of Meat een vlotte start weet te nemen bij launch, zou het zo wel eens heel lang kunnen overleven.
King of Meat heeft alles in zich om een amusante co-op party game te worden, waarin je samen met vrienden heel wat tijd kan spenderen. Vooral de optie om zelf dungeons te maken zou deze game wel eens een grote toekomst kunnen geven.