HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - shapez 2 brengt je tot rust
Ontwikkelaar tobspr Games brengt ons shapez 2 waar we rustig kunnen genieten om een heuse fabriek uit te bouwen die verschillende vormpjes produceert. De game bevat zelfs een relax mode, waarin je zonder straffen of moeilijkheden op je eigen tempo een fabriek kan bouwen om wat te ontstressen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
In het midden van de grote map vind je een enorm zinkgat waar de vormen in verdwijnen bij de correcte geproduceerde vorm. Uiteraard moet je wel een aantal handelingen uitvoeren om tot dat resultaat te bekomen. Zo begin je eerst met extractors die vormen uit een oneindige bron halen. Hierna kan je aan de slag met verschillende fabricators die de vorm beïnvloeden.
In het begin is dit redelijk basic, maar naarmate je progressie maakt, krijg je meer keuzes. Zo begin je met een slicer of eentje die de vormen draait. Een stacker zorgt dan weer dat je in de hoogte kan werken en met verschillende loopbanden en liften kan je alles met elkaar connecteren. Het resultaat voer je dan weg naar het zinkgat.
Verschillende opdrachten kunnen worden opgestart en geven naast progressie in de tech tree ook de mogelijkheid om resource punten vrij te spelen. Met deze resources punten kan je dan je productiemateriaal upgraden zoals bijvoorbeeld een snellere loopband of een slicer die sneller werkt. Dit zorgt dan weer voor nieuwe vormen die kunnen gemaakt worden en zo ga je dan verder.
Gaandeweg kom je nieuwe problemen tegen, maar die bieden ook nieuwe oplossingen. In de hoogte bouwen of speciale vormen fabriceren laat je soms even goed nadenken over de aanpak, maar je wordt nooit afgestraft. Nadat je een opdracht weet te voltooien, kan je ook de gehele productielijn verwijderen. Het kost dan ook geld om items neer te zetten wat het allemaal een pak aangenamer maakt.
shapez 2 is beschikbaar in early access en biedt voor deze prijs al voldoende content aan. We zijn dan ook benieuwd wat de toekomst brengt, want op het eerste zicht lijkt dit een schot in de roos te worden voor de ontwikkelaar.