[GC 11] Wargaming.net
Tijdens de helse drie dagen die we doorbrachten op Gamescom brachten we aan heel wat uitgevers een bezoekje. Een van de allerlaatsten waar we op de koffie mochten komen was Wargaming.net, de studio die in de eerste helft van de nillies vooral furore maakte met haar strategyreeks, Massive Assault. Vandaag richt Wargaming.net zich vooral op de MMO-markt met het veelgespeelde World of Tanks. Wij kregen in Keulen al een voorsmaakje van wat de uitgever nog op de plank heeft liggen.
Het is duidelijk dat het succes van World of Tanks de gasten van Wargaming.net tot nadenken heeft gestemd. Na de Russische release in 2010 kwam de MMO in april ook bij ons en in de VS op de markt en heeft het spel, mede dankzij zijn Play 4 Free-status, volgens de uitgever al een userbase van ongeveer vijf miljoen spelers. Met maandelijkse updates die nieuwigheden blijven spuwen in de spelwereld probeert men het spel ook fris te houden voor doorwinterde spelers. Toch is het enorme publiek dat op dit moment al aangesproken niet genoeg voor de Wit-Russen en zijn ze al volop bezig om nieuwe markten aan te boren.
World of Warplanes
Het volgende “World of”-project zit er immers al aan te komen en zal World of Warplanes gaan heten. De game zal, net als World of Tanks, draaien rond 15-tegen-15-gevechten – zij het dan dat de tanks achterwege gelaten worden en vervangen worden door allerlei vliegtuigen. De game situeert zich in het gouden tijdperk van de luchtvaart, de decennia tussen 1930 en 1960. Een officiële releasedatum is nog niet bekend, maar het spel verkeert ondertussen wel al in alpha-status. Dat betekent zoveel dat de eerste code al speelbaar is, wat we met onze eigen ogen mochten bewonderen in een live online demo.
Door de situering in de tijd zal je in World of Warplanes in toestellen kunnen kruipen zoals de Amerikaanse dubbeldekkers uit de jaren ’30, maar ook in Koreaanse jets aan de andere kant van het spectrum. Terwijl je meer ervaring opdoet zul je al snel de kleinere en eenvoudige toestellen inruilen voor zwaarder en krachtiger tuig. De besturing ziet er behoorlijk vlot uit, met het nodige oog voor detail – zonder evenwel de gameplay van een flightsim te ambiëren.
De spelervaring zal dus vooral gefocust zijn op arcade-achtige dogfights over diverse spelmodi, zoals Capture-the-base en last man standing. Toch zal je ook enig tactisch inzicht aan de dag moeten leggen als je wil scoren in World of Warplanes, dankzij afweergeschut op de begane grond, de wolken die je een goede dekking kunnen geven en de glooiingen in het landschap waar je je voordeel uit kunt halen. Ook het schademodel gaat verder dan een oppervlakkige visuele impact, want je zal ook ongemakken in de besturing ondervinden zoals het trager worden van allerlei onderdelen en het zonlicht dat je meer en meer parten zal spelen. Wat we te zien kregen van World of Warplanes zag er veelbelovend uit en zal verder verfijnd worden tijdens een gesloten bèta die eind 2011 zal gaan plaatsvinden.
World of Battleships
Een titel waar nog veel minder over bekend is, is de derde “World of”-game van Wargaming.net. In World of Battleships wordt het de bedoeling om de 15-tegen-15-strijd verder te zetten op zee. Deze game is vooral geïnspireerd op terugkomende vragen van de World of Tanks-community en ziet de ontwikkelaar vooral als fanservice. Ook in deze game zal een klassesysteem zitten, met vaartuigen gaande van snelle destroyers tot vliegdekschepen van waarop je automatisch bestuurde vliegtuigen op je vijanden kunt afsturen. Deze laatsten zullen de rol van de artillerie uit World of Tanks vervullen, en zijn door hun omvang minder wendbaar een kwetsbaar voor aanvallen van kortbij.
Op onze vraag of de game ook onderzeeërs zou gaan bevatten, kregen we een weloverwogen negatief antwoord. Subs vragen immers een totaal andere programmering met onder andere hoogteverschillen en maakt het erg lastig om nog een goede balans in de game te kunnen leggen. “Submarines suck”, drukte de ontwikkelaar het iets plastisch uit, en door de vastberadenheid in zijn blik durfden we daar geen seconde aan twijfelen.
Ook een volgende logische vraag over een mogelijke World of War, waarin land-, lucht- en zeemacht elkaar zouden ontmoeten in één grote clash is volgens Wargaming.net niet echt haalbaar qua balans en de gameplay zou ook niet echt meer leuk zijn voor de tragere voertuigen die het steevast tegen de jets zouden moeten afleggen. Waar wél over wordt nagedacht is de integratie van speloverschrijdende clans om zo in alledrie de games tegelijk de strijd om bepaalde territoria aan te gaan in clanverband. Wat ook zo goed als zeker is, is dat experience en gold transfereerbaar zullen zijn tussen de drie games. World of Tanks-spelers zullen dus van een kleine bonus kunnen genieten, al wordt benadrukt dat elke game vooral skill zal vergen om je online uit de slag te kunnen slaan.