HANDS-OFF PREVIEW | NBA 2K25 wil nog realistischer
Op 6 september verschijnt met NBA 2K25 een nieuw deel in de ongemeen populaire reeks en wij kregen al een eerste blik op een aantal nieuwigheden in de game, met vooral aandacht voor nieuwe movement.
Zo telt NBA 2K25 maar liefst meer dan 9.000 nieuwe animaties, waaronder meer dan 1.500 dribbelanimaties en 1.000 signature shots. Daarbij wordt voor het eerst in 15 jaar ook gebruik gemaakt van een nieuwe dribble engine, die meer dynamische bewegingen moet voortbrengen, die zijn gebaseerd op echte beelden uit de NBA.
Een belangrijk aspect van NBA 2K25 is natuurlijk het shot van je spelers. Zo zijn er nu signature go-to shots toegevoegd, waarbij je vanuit de dribbel meteen in een signature shot van je speler kan gaan.
Omdat dat langere animaties zijn, kan je nu ook een shot cancelen om zo over te gaan in een andere beweging. Zo moeten spelers meer de vrijheid krijgen om creatief uit de hoek te komen en hun verdedigers op het verkeerde been te zetten.
De impact van shot timing is ook aangepakt, waarbij spelers kunnen kiezen tussen verschillende settings. Die gaat van ‘real player percentage’, waarbij timing niet van belang is en het succes van je shot afhangt van de skills van je speler en de shotkeuze die je maakt.
Stap voor stap kan je zo de impact van timing opdrijven, waarbij op high je nog maar weinig ruimte hebt op vlak van timing maar waar de juiste timing wel meestal zorgt voor een succesvol shot.
Met Pro-Stick Rhythm shooting krijg je nog meer controle over de beweging van het shot. Door op basis van visuele cues de down-up beweging van je speler te volgen kan je nog moeilijkere shots tot een goed einde te brengen. Deze mechanic brengt een groot risico met zich mee, maar kan dus grote beloningen opleveren.
Op defensief vlak krijgen spelers nu ook toegang tot de rechterstick terwijl ze aan het verdedigen zijn. Als je de linkertrigger ingedrukt houdt kan je met die stick vlotter bewegen, om net als de speler aan de bal meer bewegingsvrijheid te hebben. Zo kan je hard het contact zoeken, omhoog springen of net iets meer ruimte geven. Als je daarbij goed kan anticiperen wat de tegenstander zal doen, krijg je bovendien een flinke boost op vlak van je verdediging. Daarbij worden ook de ratings van spelers meer in rekening genomen, om het realisme zo nog wat meer op te drijven.
Ook de AI moet helpen om een betere weergave van het echte basketbal op de court te brengen, met verbeteringen op alle niveaus. Een daarvan moet er voor zorgen dat je AI-teamgenoten beter de spacing snappen en dus meer ruimte voor jou moeten creëren. Ze zullen daarbij nu meer dan 20 verschillende plekken op de vloer hun plaats innemen wanneer jij aan de bal bent.47
Heel wat nieuwigheden dus en de NBA 2K is al niet heel toegankelijk voor nieuwkomers. Daar willen de makers nu verandering in brengen met Learn 2K, een nieuwe mode waarin je op verschillende manieren de kneepjes van het vak zal leren, met onder andere drills, practice plays en mini-games. Ook ervaren spelers moeten er onderdelen vinden die hun spel beter kunnen maken.
NBA 2K25 lijkt het realisme nog meer op te voeren, dankzij een betere AI, meer manieren om je shot tot een goed einde te brengen en vooral ook een pak meer animaties. Daarbij komt ook nog een uitgebreide tutorial, om zowel oude als nieuwe fans nog meer in de game te trekken.