HANDS-ON PREVIEW | Concord is net anders dan verwacht
Toen het nieuw project van ontwikkelaar Firewalk Studios, genaamd Concord, werd aangekondigd hadden wij samen met heel wat andere mensen gemengde gevoelens bij het project. Afgelopen weekend konden we echter aan de slag met de beta, die onze mening lichtjes heeft veranderd.
Om te beginnen kregen we in de gesloten beta toegang tot twee playlists, namelijk brawl en rivalry, met elk 2 modes, zijnde respectievelijk takedown en trophy hunt en cargo run en clash point. Eenmaal een mode gekozen krijg je de keuze uit een aantal freerunners die de hoofdpersonages worden in de ronde. Per team dat bestaat uit vijf personen krijg je de keuze om een favoriet te selecteren. Afhankelijk van de playlist is hier nog een leuke twist aan verbonden. In rivalry kan je na een ronde, waarin je geen respawn hebt, diezelfde freerunner ook niet meer opnieuw kiezen.
Bij iedere overwinning gaat er een freerunner weg en dit forceert je om een andere freerunner te gebruiken en dus een andere speelstijl te selecteren. Hierdoor moet je wat anders spelen en kan je dus niet terugvallen op telkens dezelfde teamsamenstelling. Verlies je de ronde dan kan je wel opnieuw het vorig gekozen personage selecteren, maar al diegene bij een overwinning blijven weg. Het geeft ook het andere team de mogelijkheid om het tij te doen keren. Het is een leuke twist die we graag zien.
Iedere freerunner heeft zo zijn vaardigheden en wapens. De freerunners hebben geen ultimates zoals we ze kennen vanuit Overwatch en dit is voor ons een dikke plus. De vaardigheden bieden ook leuke elementen aan waar je een vijand mee kan verrassen. Je hebt enkele snelle verschillen tussen de freerunners: de ene is al wat meer tanky, terwijl de andere het van zijn snelheid moet hebben. De controls vinden we ook wel goed zitten. Die voelen iets zwaarder aan dan in veel andere games, maar blijven wel nog steeds smooth. De gunplay zit dan ook goed en je hebt een mooi arsenaal aan wapens waaruit je kan selecteren.
Dagelijks jobs laten je toe om extra ervaringspunten te verdienen, om zo verschillende varianten van de freerunners vrij te spelen. Die bieden dan grotendeels dezelfde soort speelstijl, maar hun vaardigheden kunnen lichtjes anders zijn ten opzichte van elkaar. Bij een ronde ga je met een crew van twaalf naar de strijd met vier als backup. Met de crew builder kan je hier een team samenstellen met de verschillende varianten, maar uiteraard ook de gewone freerunners. Je zit wel met een limiet van drie varianten van een freerunner per crew. De klassieke crew samenstelling is diegene met de standaard freerunners waarmee de game lanceert. Door met een freerunner te spelen, krijg je ook meer ervaringspunten en hiermee speel je nieuwe cosmetics vrij.
De closed beta van Concord heeft ons mening enigszins veranderd omtrent dit spel. Het werd vergeleken met games zoals Overwatch, maar in gameplay en movement is dat eigenlijk niet correct. Het is eerder een samenvloeiing van verschillende games, waaronder Overwatch en Destiny. De freerunners van de titel bieden genoeg variatie aan en zijn allemaal uniek ten opzichte van elkaar. Je hebt ook enkele toffe features zoals het wegvallen van een freerunner bij een win wat het allemaal fris houdt. De verschillende variaties van een freerunner zijn leuk meegenomen, al moet de toekomst natuurlijk nog uitwijzen of dit allemaal steek houdt. Onze grootste angst bij deze game is of het populair genoeg kan blijven om mensen te laten terugkomen en niet meteen dood te bloeden. Veel zal daarbij afhangen van de post launch content.