[GC 11] Resident Evil: Operation Raccoon City
Om de meute fans, die toch wat uitgedund lijkt sinds de release van de laatste twee games in de franchise, tot aan de release van Resident Evil 6 tevreden te houden, voorziet Capcom een zoethoudertje in de vorm van Resident Evil: Operation Raccoon City. Of deze game vooral op haar naam zal teren, of ook iets leuks op het vlak van gameplay te bieden zal hebben is nog even afwachten omdat Capcom de lippen stijf op elkaar houdt over de releasedatum. Toch konden we al een glimp van het project opvangen op Gamescom en zagen we dat het vrij goed zit met deze spin-off.
Operation Raccoon City boort geen totaal nieuwe verhaallijn aan, maar dwarrelt ergens tussen de gebeurtenissen van Resident Evil 2 en Resident Evil 3: Nemesis in. In deze game kruip jij in de rol van die van de eeuwige slechteriken uit de franchise, de troepen van Umbrella, de farmaceutische gigant die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het T-virus. Dit biologische wapen zorgde voor ettelijke zombie-uitbraken, vooral in het fel geplaagde Raccoon City. Voor een keer is het niet je opdracht om het zombieprobleem in te dijken, maar wel om alle bewijzen op te ruimen die in de richting van Umbrella wijzen.
Je speelt dus als lid van de Umbrella Security Service (USS) en kiest daarbij uit zes verschillende personages die elk over bepaalde sterke kanten en specifieke gevechtstechnieken beschikken. De game beschikt over een coöperatieve modus waarin je maximaal met z’n vieren aan de slag kunt. Hoewel het vernietigen van zombies deze keer niet een van de hoofddoelen van een Resident Evil-game is, zul je toch in grote mate rekening moeten houden met de ondoden die Raccoon City nog steeds bevolken. Ze zijn dan wel niet je eersterangsvijanden, deze rol wordt door de US Special Forces vertolkt, maar zijn toch een factor waar je rekening mee moet houden.
De live demo die wij te zien kregen op Gamescom was een stukje uit een missie met als hoofddoel het vinden en ombrengen van Leon Kennedy, wellicht een oude bekende voor wie ooit al eens iets uit de Resident Evil-franchise speelde. In dit erg donkere level krioelt het van de zombies en vijanden. De openingscutscene zet ook meteen de toon voor de graphics, die er enorm goed uitzien. Gruwelijke melee kills en vuurgevechten wisselen elkaar in sneltempo af en altijd is er wel ergens actie of ander vuurwerk te zien in de duistere omgevingen.
Goed nieuws voor iedereen die het statische vuren uit Resident Evil 4 en 5 zat is geworden, is het feit dat je in Operation Raccoon City wél je wapen kunt afvuren terwijl je rondloopt. Dat lijkt ook geen overbodige luxe, want de goedopgeleide Amerikaanse elitesoldaten en -snipers zijn toch een pak sneller en behendiger dan de doorsnee zombie. Toch is ook het horroraspect niet vergeten: het bloed spettert je letterlijk constant om de oren en ook de angstfactor wordt onderhouden door de mooi afgewerkte en suggestieve belichting in het duister, in combinatie met de hordes bloeddorstige zombies en de andere bio-organische wapens (B.O.W.’s) zoals Lickers en Hunters.
Je kunt de zombies best zien als een derde, neutrale factie die in de straten van de stad ronddolen en wie het geen moer kan spelen of ze nou een lekker stukje soldaten- of Umbrella-vlees voorgeschoteld krijgen. De zombies worden immers vooral aangetrokken door mensenbloed en in die zin hoef je ze niet alleen als een bedreiging te zien maar kun je ze ook als wapen gebruiken. Slaag je er immers in om de tegenstanders te verwonden, dan springen de ondoden maar wat graag bij om de arme stakker af te maken. Toch deinzen ze er niet voor terug om ook jou aan te vallen en dit wordt dan ook de eerste Resident Evil-game waar je zélf het T-virus zal kunnen oplopen. Tijdig het tegengif vinden is dan de boodschap, want anders zul je zelf in een zombie veranderen en je tegen je teammakkers keren.