Heroes of Might and Magic VI
Het zal velen misschien verbazen, maar de Might and Magic-games gaan al bijna 25 jaar mee. Het is immers al van 1987 geleden dat New World Computing Might and Magic: The Secret of the Inner Sanctum uitbracht. De reeks is al een tijdje stof aan het vergaren omdat talrijke spin-offs de bekendheid overnamen. De meest bekende daarvan is uiteraard Heroes of Might and Magic.
Als je aan liefhebbers van de serie vraagt welke volgens hun de beste Heroes-game is, dan zal de derde een veelvoorkomend antwoord zijn. Zulke zaken worden uiteraard snel opgepikt door de ontwikkelaar en het is dan ook geen verrassing dat men bij de zesde titels in de franchise vooral ging terugkijken naar de derde game. Heroes of Might and Magic VI werd dan ook geprofileerd als een mengelmoes van alle voorgaande games, met de elementen van de derde voorop. Maar of ze dit geslaagd hebben kunnen mengen?
Het verhaal van de Heroes of Might and Magic VI speelt zich 400 jaar voor dat van V af. Een Archangel wint plotseling al zijn krachten terug en wil de heerschappij over Arshan. Zoals het clichéverhaaltje al doet vermoeden stuit hij hierbij op tegenstand. Er zou een vermoedelijke demoneninvasie zijn waar de Archangel niet zoveel moeite mee heeft, maar ook de Griffin-dynastie, onder leiding van Duke Slava, werkt de Archangel tegen. Het is dan ook met Duke Slava waar we in de eerste missie mee aan de slag konden.
Bij het selecteren van onze missie viel meteen een verrassend puntje op: alle missies zijn vanaf het begin vrijgespeeld. Je hoeft dus niet alles chronologisch af te gaan, al is dat wel aan te raden voor beginnende spelers. Tijdens onze speelsessie kozen we dan ook meteen voor de tutorial. Deze tutorial dient als introductie tot de wereld van Might and Magic. Nieuwe spelers zullen dus niet veel lore missen, aangezien de referenties naar vorige games eerder beperkt zijn. Toch zullen oude rotten wat aanpassing nodig hebben, want er is heel wat veranderd aan de gameplay.
Als we terugkijken naar de vorige Might and Magic-games zien we vooral heel veel spells en formules die je hero kan gebruiken. In de zesde game zijn deze echter voor een groot deel verdwenen. Veel van de oorspronkelijke klassieke spells zijn niet meer, en werden vervangen door 'varianten'. Het valt meteen op dat men wil vernieuwen door dingen te vervangen, maar toch nog altijd niet-innovatieve spells gebruikt om de gaten op te vullen. Ook het aantal resources is dit keer beperkt tot vier, in vergelijking met zeven in de vorige games. De Magic Guild is ook verdwenen, en vervangen door de klassieke talent tree. Deze zijn echter heel uitgebreid en geven de mogelijkheid om je personage volledig naar je eigen speelstijl om te zetten. Elke Hero heeft unieke starting abilities, gecombineerd met bepaalde perks die gelinkt zijn aan je factie.
Het spelen van het spel is, zoals in de vorige games, volledig turn-based. Elke ronde krijg je een bepaald aantal movement points, die je kan gebruiken om je troepen te verplaatsen en aan te vallen. Als je points op zijn, kan je jouw beurt beëindigen en kan de tegenstander zijn zetten doen. De AI was in onze previewversie helaas weinig reactief, en zelfs stom te noemen, al gaat dit enkel om de eerste missies van het spel. Van zodra je een confrontatie begint zal je overgaan naar een schaakbordachtige manier van spelen. Elke unit kan een zet doen, en als het vijandelijke leger volledig onder de groene zoden ligt heb je gewonnen. Na elk gevecht krijgt je hero ook nog eens ervaringspunten. De hero is zelf geen speelbaar personage tijdens de combat, maar kan wel vanaf de zijlijn enorm veel schade toebrengen. De units lopen tijdens het spelen enorm langzaam, wat in de lijn ligt van het volledige spel. Heroes of Might and Magic VI is namelijk een erg traag spel: niets voor de ongeduldige gamer dus.
De animaties zien er degelijk uit, maar ook niet baanbrekend. Omgevingen sluiten tijdens de combat perfect aan met de omgeving op de map. Het wapengekletter en het geluid van harnassen klinken erg geloofwaardig. Ook de tussenfilmpjes waar gebouwen beter in beeld gebracht worden, vergelijkbaar met Shogun: Total War, zien er erg goed uit.