HANDS-ON PREVIEW | Voer voor fans in Dragon Ball Sparking! Zero
Het is al van 2010 geleden dat we nog eens een Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi game hebben gekregen, maar in 2024 is het eindelijk nog eens zover, al zou je dat op basis van de naam niet zeggen. Dragon Ball: Sparking! Zero verschijnt op 11 oktober en zet zo eindelijk een volgende stap in de reeks. Wij kregen onlangs al kort de kans om met de game aan de slag te gaan.
Wij kregen tijdens onze preview enkel de kans om losse gevechten tegen de CPU te spelen, maar we kregen wel al iets meer informatie over andere modes, zoals Episode Battle en Custom Battle.
De Episode Battle is de verhaalmodus van Dragon Ball: Sparking! Zero. Je zal er verschillende verhaallijnen met een aantal personages (acht in totaal) kunnen afwerken, waarbij de grootste brok verteld wordt vanuit het standpunt van Goku, maar ook andere bekende figuren komen natuurlijk aan bod.
De verhalen die je kan spelen zijn die van Dragon Ball Z tot en met Dragon Ball Super. Wie die al heel goed kent, zal blij zijn om te horen dat het verhaal soms ook anders kan lopen. Doorheen de verschillende gevechten zal je hier en daar ook bepaalde beslissingen kunnen nemen, die er voor zorgen dat er dus onverwachte wendingen zijn. Het zorgt ook meteen voor een vorm van herspeelbaarheid voor wie echt alle verhalen wil kennen.
De Custom Battle mode voert dat idee nog een stuk verder, want die laat je toe om zelf volledige verhaallijnen te creëren. Om je alvast op weg te helpen hebben de devs een aantal Bonus Battles gecreëerd, die gebruik maken van de opties die in de Custom Battle mode beschikbaar zijn. Je kan ook die Bonus Battles zelf nog aanpassen, als je dat wil.
Het interessante aan de Custom Battle is dat je zelfs dialogen enzovoort kan toevoegen, om echt je eigenlijk kleine verhaaltjes te maken. Die kan je vervolgens ook online gooien, om te delen met anderen. We verwachten nu al dat enkele uitgebreide verhalen snel hun weg zullen vinden op het internet.
Na de uitleg was het eindelijk tijd om zelf met de game aan de slag te gaan. Zoals gezegd konden we enkel gevechten doen tegen de CPU en dat in maximaal 3v3 gevechten, maar de uiteindelijke game zal ook toegang geven tot 5v5.
Het roster dat we ter beschikking hadden was al redelijk uitgebreid met 20 tot 30 fighters, al ging het daarbij natuurlijk heel vaak over een zoveelste transformatie van bijvoorbeeld Gohan, Vegeta of Goku.
De basis van Dragon Ball: Sparking! Zero is vrij eenvoudig. Je hebt basisaanvallen, je hebt energy die je vanop een afstandje kan afvuren en je kan blokkeren of ontwijken. Het wordt pas interessant wanneer er Ki in het spel komt.
Ki gebruik je op allerhande momenten: om te dodgen, om energie af te vuren, om speciale aanvallen uit te voeren en natuurlijk om je ultieme aanval te lossen. Ki is ook nodig om te bewegen, want val je helemaal op nul, dan ben je weerloos tot je eerste balkje Ki opnieuw opgeladen is.
Ki opladen doe je door aan te vallen, maar je kan ook chargen tijdens gevechten, al ben je dan wel open voor een tegenaanval. Het juiste moment zoeken waarop je dat kan doen – liefst wanneer je er in bent geslaagd om je vijand naar de andere kant van de arena te meppen – is dus cruciaal.
Slaag je er in om je Ki helemaal op te laden, dan ga je in Sparking!-mode en kan je je ultieme aanval lanceren. Denk daarbij aan de Spirit Bomb van Goku. Die aanval doet een immens pak schade en kan een gevecht helemaal naar jouw kant laten kantelen.
De eerste minuten dat je Dragon Ball: Sparking! Zero speelt is pure chaos, zeker als je niet meer heel bekend bent met de Tenkaichi-serie. Maar nadat je alles wat terug in de vingers hebt, speelt de game verrassend vlot en soepel De arena’s, die je nu ook deels kan vernietigen, zorgen er soms wel voor dat je het overzicht wat kwijt kan spelen, maar slimme gamers gaan hier ongetwijfeld gebruik van maken om verrassingsaanvallen te doen.
Visueel speelden we een onafgewerkte versie van de game en dat was met momenten wel te zien. Het gevecht zelf zag er goed uit, maar we hadden af en toe wel wat last met de camera, die meer dan eens door de omgeving clipte.
Al bij al blijft deze Dragon Ball: Sparking! Zero een game voor de fans van Dragon Ball, maar die hebben volgens ons op het eerste zicht heel veel zaken om tevreden over te zijn. Als de ontwikkelaars hier en daar de schoonheidsfoutjes nog weggewerkt krijgen, dan js Dragon Ball: Sparking! Zero goed op weg om een gewaardeerd onderdeel in de Tenkaichi-serie te worden.
En de titel is niet tenkaichi waarom? Omdat we deze keer ook de Japanse titel mee krijgen de vorige tenkaichi games haden ook in japan de naam sparking wat per game aangevuld werd met telkens een ander woord.😁
Geplaatst op 2024-06-13 23:00:15
Het enige wat ik mis in de tekst, is een antwoord op de vraag: kan je transformeren mid battle ?
Want in alle filmpjes en in de tekst lees en zie ik dat de transforms plek maken in het roster.
Geplaatst op 2024-06-14 13:16:18
Ja
Geplaatst op 2024-06-17 09:02:35
Nice, thanks voor de verduidelijking, was het enige wat me nog tegenhield het aan te kopen. :)
Geplaatst op 2024-06-17 22:12:46