HANDS-OFF PREVIEW | GreedFall II brengt je naar het continent
GreedFall is een action-RPG uit 2019 van de Franse ontwikkelaar Spiders, die zich afspeelt op een eiland waar jij als speler op zoek gaat naar een medicijn voor ‘the malichor’, een dodelijke ziekte die zich aan het verspreiden is over het continent. Wij kregen onlangs een eerste blik op GreedFall II, dat het verhaal verder zet.
Nadat in de eerste GreedFall iemand van het continent naar het eiland reist op zoek naar een manier om verlost te geraken van de malichor, krijgen we nu een verhaal van de andere kant te zien. Als speler reis je ditmaal van het eiland naar het continent, om na te gaan wat er daar allemaal aan de hand is.
In onze hands-off kregen we vooral te zien hoe het combatsysteem in elkaar zit, met ook aandacht voor de verschillende manieren waarop je je eigen personage en je companions kan uitwerken.
Bij de start van de game kan je kiezen uit verschillende paths (tank – support – DPS) en die combineren met een weapon mastery. De combinatie van die twee geeft je een set skills waarmee je aan de slag kan. Daarnaast heb je ook nog enkele typische attributen zoals strenght en charisma, die je dan weer bepaalde talents kunnen geven.
De verschillende paths en weapon masteries hebben ook nog eens een eigen skill tree die je doorheen de game kan uitwerken. Als speler heb je ook de mogelijkheid om later in de game een ander pad te kiezen, om zo nog meer opties te hebben.
Ook je companions hebben een beperkt aantal van die opties. Je kan er natuurlijk een aantal aan je party toevoegen, om zo samen hopelijk een onverslaanbaar team te vormen. Interessant daarbij is dat de companions die je mee op pad neemt ook een impact kunnen hebben op het verhaal. De companions zijn immers allemaal deel van hun eigen factie, wat dan weer zijn effect heeft op de facties waarmee je in aanraking komt.
Tijdens gevechten (en ook wanneer je je in de wereld beweegt) wordt er volgens de ontwikkelaars veel aandacht geschonken aan de verschillende manieren waarop je gevechten kan winnen of ontwijken. Juiste acties kiezen tijdens gesprekken of in andere momenten (bijvoorbeeld door het ontdekken van een geheim pad) kunnen er voor zorgen dat je zonder schade komt waar je wil geraken, maar dat is zeker niet altijd het geval.
Tijdens gevechten moet je dan weer slim gebruikmaken van niveauverschillen en de verschillende abilities die je hebt. Maar let wel op, want friendly fire is onderdeel van GreedFall II. Kies je dus voor een aanval die in een grote omgeving schade aanricht, dan kan je ook zomaar je eigen bondgenoten aanvallen.
De combat vindt op twee manieren plaats. Je kan kiezen voor een real-time, maar wanneer nodig kan je ook een tactical pauze inroepen om iets meer tijd te krijgen om jezelf en je companions de juiste acties te laten uitvoeren.
Op basis van de eerste beelden die we te zien kregen van GreedFall II moeten we ook zeggen dat de omgevingen er best mooi uit zien. Het is dan ook geen volledig open wereld, maar er werd gekozen voor verschillende grotere gebieden waar veel aandacht aan werd geschonken, vergelijkbaar met een game als pakweg Final Fantasy XVI. Geraak je in die semi-open wereld toch nog de weg kwijt, dan kan je aan de slag met de tracking mode, die je iets meer informatie geeft over de omgeving, zoals het aanduiden van bepaalde resources.
GreedFall II lijkt op het eerste zicht een sterke opvolger van zijn voorganger, met iets meer diepgang en een heel nieuw continent om te verkennen. Wie met het spel aan de slag kan, krijgt deze zomer al de optie om in early access op pc te spelen of zal tot volgend jaar moeten wachten op de volledige release, die ook naar PS5 en Xbox Series X|S komt.