PREVIEW | Indie Flash - Selaco schiet recht door de roos
De term ‘boomer shooter’ is ondertussen alom gekend in het FPS-wereldje. Games geïnspireerd op jaren '90 klassiekers als Doom en Wolfenstein met de focus op snelle en lekker wegschietende actie. Met Selaco brengt ontwikkelaar Altered Orbit Studios een ode aan dit genre met enkele moderne twists.
De game lanceert in Early Access maar brengt al een volwaardige campaign waarmee je ettelijke uren knalplezier kan beleven. Je speelt als Dawn, officier van Selaco. Dat is een ondergrondse faciliteit waarin de laatste resten van de mensheid zich bevinden na het vallen van de aarde. Selaco wordt aangevallen en alle hoop voor overleving komt op jouw schouders te liggen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
Het schieten voelt alvast heerlijk. Een headshot met het zwaar pistool, iemand van dichtbij vernietigen met de shotgun of die recoil onder controle houden van het machinegeweer: alles voelt gewoon perfect. Doorheen de verschillende levels vind je ook nieuwe wapens en upgrades voor bestaande wapens. Je gezondheid en pantser dien je lekker oldschool zelf bij te vullen met pickups. Qua balanceren van de moeilijkheid kan de game wel nog enige verbetering gebruiken. Op bepaalde momenten kan het wat overweldigend aanvoelen en vroegen wij ons soms af hoe of door wat wij nu net het loodje legden.
Tijdens de gevechten sta je best niet stil dus is de movement van groot belang. Hiervoor beschik je over een slide en een dash maar deze zitten wel op een, zij het korte, cooldown. Hierbij kwam het soms voor dat we deze niet ter beschikking hadden in een leven of dood-momentje dus het is best tactisch na te denken bij het gebruik hiervan. Vijanden zijn ook bijzonder intelligent en proberen je langs alle kanten te bestoken. Hierbij een woord van lof voor de positionele audio, want je weet altijd perfect van waar het gevaar komt.
Doorheen de levels zijn ook meer dan 100 geheimen te vinden waarvan er veel wel zeer goed verstopt zijn. Wij liepen een level soms meerdere keren af in de zoektocht naar die ene drukknop of naar de oplossing van een puzzel. Een enig puntje van kritiek hierbij is misschien wel de navigatie. Je hebt de beschikking over een map maar die is niet echt overzichtelijk. Missies bestaan er vaak in op zoek te gaan naar gekleurde keycards en het is lang niet altijd duidelijk waar ze zich bevinden. Een optie toevoegen in de vorm van missiemarkers kan hier eventueel bij helpen.
Gebouwd op de GZDoom-engine is Selaco visueel een pareltje. Je waant je meteen terug in een jaren '90 shooter maar dan met enkele hedendaagse toetsen. Veel van de omgevingen zijn ook deels verwoestbaar wat leuke voor en na beelden oplevert bij één van de vele shoot-outs.
Ook nog even dit: in de build die wij speelden was er geen mogelijkheid de moeilijkheid tijdens de campaign aan te passen. Wij informeerden hiervoor bij de uitgever en dit is blijkbaar een limitatie van de engine maar ze wisten ons wel te vertellen dat dit één van de punten is die ze tijdens deze Early Access-periode willen aanpakken.
Selaco is een voltreffer voor liefhebbers van klassieke FPS-games als Doom en Wolfenstein. Het schieten voelt geweldig en de levels zitten vol secrets om te ontdekken. Visueel is het top en vooral de audio verdient alle lof. Navigatie en balancing kan nog enige verbetering gebruiken maar het staat nu al vast: Selaco schiet niet alleen in de roos, maar er dwars doorheen.