[GC 11] Just Dance 3
Een triple-A first-person shooter of serieuze RPG op Kinect lijkt nog niet voor meteen te zijn. Games die het bij uitstek wél goed doen op de Xbox 360 in combinatie met haar bewegingssensor zijn dans- en fitnessgames. Ook franchises die al langer rondhangen dan Kinect zelf ontdekken de mogelijkheden van het beestje. Just Dance is er zo eentje, en de derde editie van het spel maakt in oktober zijn debuut op Kinect.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Ubisoft er als de kippen bij is om de Xbox 360-editie als eerste te promoten. Het is dan ook deze versie die we live op Gamescom gedemonstreerd zagen in een wel erg krap lokaaltje. Krap, niet alleen door de afmetingen, maar ook doordat we het moesten delen met maar liefst vier dansers. Je zal de game dus met z’n vieren kunnen spelen, al is het dan wel drummen voor je plekje op de camera. Twee spelers staan naast elkaar en twee andere staan er een halve meter achter, half verstopt achter de rug van de eerste rij.
De tracking van de achtergronddansers leek niet altijd even perfect te verlopen, maar de voornaamste bedoeling van deze modus lijkt dan ook niet zozeer om de perfecte dans neer te zetten of te tracken, maar wel om zo veel mogelijk fun te hebben. Als je thuis vaak feestjes geeft met vrienden die openstaan voor dit soort games, zal Just Dance 3 voor heel wat hilariteit in de woonkamer zorgen – ook al omdat de lyrics van elke song over het scherm meescrollen tijdens het dansen. Ook de handige Jump in/Jump out feature zal van pas komen wanneer je af en toe met meerdere spelers wil shaken.
Een primeur voor de reeks en exclusief voor Kinect is de spelmodus waarin je je eigen choreografie kan creëren. Ook accessoires worden mee in beeld genomen en opgeslagen, wat bijvoorbeeld het geval was met het hoedje van een van de danseressen die de demo begeleidden. Nadat je je opname hebt voltooid kun je ze natuurlijk naspelen, alleen of met meerdere spelers samen, en zelfs uploaden om ze met je vrienden en de hele community te delen.
Wat de gameplay betreft, zal je weinig verrassingen tegenkomen. Integendeel, voor vele spel- en interface-elementen is Ubisoft duidelijk leentje-buur gaan spelen bij de absolute ster in het genre, Dance Central. Dat is niet noodzakelijk een slechte zaak: de menu’s hebben dezelfde vlotte look & feel, je ziet een silhouet van jezelf in beeld tijdens het dansen, je krijgt voor elke move beoordelingen gaande van Wrong tot Perfect en kiest uit een aantal verschillende moeilijkheidsniveaus. Het lijkt alsof er echt op veilig gespeeld wordt, al kan je de ontwikkelaar dat ook moeilijk kwalijk nemen. Veel zal dus afhangen van de tracklist, die op het eerste zicht vrij gevarieerd is en waar actuele toppers zoals LMFAO en Jessie J klassiekers als A-Ha en The Sugarhill Gang afwisselen.