HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Terratech Worlds moet op zoek naar de juiste balans
In TerraTech Worlds van ontwikkelaar Payload Studios verken je de wereld met een klein robotje waar jij achter het stuur zit. In de open wereld moet je zien te overleven door resources te verzamelen, maar ook een basis uit te bouwen.
De game bevat een aantal verschillende aspecten die je met je robot kan uitvoeren. Zo kan je enkele items craften op je robotje, maar kan je ook quests voltooien. De quests bieden een houvast om progressie te kunnen maken in de game, want echt veel meer is er niet te doen in deze early access.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Zoria: Age of Shattering is een ruwe diamant
- LEES OOK: The Thaumaturge mixt een sterk verhaal met eentonige gameplay
Je robotje kan je uitbreiden met nieuwigheden die je in de spelwereld kan terugvinden, maar ook kan craften. Zo kan je nieuwe lasers op de robot zetten of meer batterij- en opslagcapaciteit. Wapens zijn ook toe te voegen, want er rijden ook vijandelijke robotjes rond die je maar al te graag dood willen. De gevechten zijn wel redelijk eenvoudig en eenzijdig, want je doet al snel meer schade dan de tegenstanders.
Je moet wel opletten bij het samenstellen van je robot zodat je een goede balans vindt in mobiliteit, maar ook gewicht. Heb je meer gewicht aan de achterzijde dan zal je robot doorwegen aan deze kant wat rondrijden kan bemoeilijken. Het uitbreiden van je robotje is eenvoudig qua opzet, maar niet altijd eenvoudig uit te voeren door de camera.
De camera was ook onze grootste vijand bij de base building, want je wordt snel tegengewerkt bij het plaats van items in de wereld. Zo mochten we af en toe verder rondrijden om bepaalde blokken te kunnen neerzetten. De basis kan je uitbreiden en zorgt voor de mogelijkheid om zaken te automatiseren, zodat je sneller progressie kan maken. Je moet natuurlijk wel resources verzamelen en dit vonden we toch een beetje een grind. Het is al wat beter ten opzichte van de release, maar toch nemen bepaalde zaken lang in beslag voor weinig vooruitgang.
Visueel ziet de titel er niet speciaal uit , al is de soundtrack die je op de achtergrond hoort wel aangenaam om bij weg te zakken. De user interface is dan weer andere koek, want we vonden het eigenlijk zeer ingewikkeld om bepaalde acties uit te voeren en hier is dan voor ons nog wel wat werk nodig.
Het idee van Terratech Worlds zit goed, maar de uitwerking heeft wel nog wat werk nodig. Veel van de zaken zijn niet meteen echt plezant om uit te voeren en voor ons is dit het grootste werk waar de ontwikkelaar zich mee moet bezighouden gedurende deze early access. Een balans tussen de grind van resources verzamelen, taken vervullen, een basis uitbouwen en vijanden bestrijden.