HANDS-ON PREVIEW | Een gemengd verhaal in Stellar Blade
Binnen een maandje kunnen we aan de slag met Stellar Blade, een nieuwe PS5 exclusive en de eerste game van de studio SHIFT UP. Binnen twee dagen – op 29 maart – verschijnt ook een demo voor de game, die wij al eens konden uitproberen.
Stellar Blade speelt zich af in een verre toekomst, waarin de mensheid van de aarde is verdreven door de Naytiba, een buitenaards ras dat bestaat uit heel wat monsters. Jij speelt EVE, die naar aarde wordt gestuurd om de wereld te heroveren.
In de demo krijg je de mogelijkheid om het begin van de game te ontdekken en ongeveer een uurtje te spelen. Wat meteen opvalt is de duidelijke invloed van games als Nier: Automata. Een android-achtig hoofdpersonage dat goed overweg kan met een zwaard en door een drone wordt bijgestaan. Het is niet moeilijk om de invloed te zien. Dat gaat nog verder de soundtrack die datzelfde esoterische gevoel heeft.
Nu, niet dat Stellar Blade een kloon is van Nier: Automata. De eerste minuten vind je de gameplay misschien gelijkaardig, maar al snel krijg je het gevoel dat de combat meer op soulslike games is gebaseerd (bij welke action-RPG is dat tegenwoordig niet het geval…). Veel draait dus op het uitdokteren van patronen, aanvallen dodgen en met tijd en stond een goede parry uitvoeren. Wie gewoon op de knoppen ramt in Stellar Blade, zal snel het loodje leggen.
Naast gewone aanvallen, light en heavy, beschikt EVE ook over Beta-aanvallen, die je kan activeren als je genoeg schade aanbrengt of op tijd weet te dodgen of een goede parry uitvoert. Die aanvallen doen meer schade, breken schilden en ga zo maar door. Het doel in Stellar Blade is niet om immens lange combo’s uit je mouw te schudden, maar wel om je aanval op het juiste moment in te zetten, om zo je vijanden het meeste schade toe te brengen en als het ook even kan om ze te staggeren.
Tussen het vechten door, mikt Stellar Blade duidelijk ook op de speler die elk hoekje gaat uitzoeken. We kwamen immers al kisten tegen waarvoor we de juiste code nog niet hadden en meer dan eens stonden we voor een gesloten deur die je later wel kon openen. Het lijkt er dus op dat je in de game af en toe eerdere gebieden opnieuw moet verkennen.
Het gebied waarin de demo zich afspeelt is trouwens best grauw en niet bepaald aantrekkelijk. In de beelden die je te zien krijgt wanneer je de demo tot een goed einde brengt, is er wel een pak meer kleur te zien. Mogelijk verbetert dat dus flink naarmate je verder komt in het spel.
Grafisch is Stellar Blade een beetje een vreemde mix. De personages zien er heel gedetailleerd uit – met de nodige jiggle physics trouwens – maar daarnaast vonden we het in de demo allemaal toch een beetje mager. Ook hier lijken de meer interessante gebieden verder in de game te zitten, maar daar kunnen we dus niet over oordelen.
Speel je de demo uit, dan kan je ook een boss challenge spelen, waarin je tegen een monster verder in de game kan spelen, met natuurlijk zelf ook meer krachten. Hier zie je meteen dat het combatsysteem verderop in de game al wat meer diepgang heeft, al was het zeker niet eenvoudig om plots uit het niets al die verschillende krachten te gebruiken.
We hebben Stellar Blade nog maar een uurtje kunnen spelen dus het is niet zo eenvoudig om al een echt oordeel te geven. Voorlopig zijn we dan ook nog een beetje afwachtend. De game lijkt wel een mix tussen Nier: Automata en een soulslike te willen zijn en dat is in ieder geval een flinke opgave. We kunnen alleen maar hopen dat SHIFT UP slaagt in dat opzet.