HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Stap voor stap bouwen in New Cycle
New Cycle komt op de markt als een mix van Banished en Frostpunk. Ontwikkelaar Core Engage vertelt het verhaal van een beschaving waar na enkele gevaarlijke zonnevlammen het leven op aarde is bemoeilijkt. Je start terug vanaf de basics en bouwt zo naar een geautomatiseerde beschaving.
Bij de start van de game kan je een moeilijkheidsgraad kiezen en ook enkele andere opties die impact hebben op de gameplay. Wij kozen eerst voor de normale moeilijkheid, maar de balans zit nog niet helemaal goed en dus besloten we later dan maar om op easy te spelen. Starten doe je met een kleine community die basisnoden heeft zoals voedsel en onderdak. Resources zijn rondom je terug te vinden en je kan inwoners jobs toewijzen om deze resources te vergaren. Met de resources kan je de gemeenschap vooruithelpen en verkrijg je nieuwe items die dan weer de mogelijkheid bieden om andere resources te vergaren.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: War Hospital draait vooral rond de cijfertjes
- LEES OOK: Renoveren geblazen in House Flipper 2
Naarmate je populatie stijgt, kan je met de community in een nieuwe cycle terechtkomen. Deze nieuwe cycle is de volgende stap in de groei en brengt voornamelijk nieuwigheden mee in de vorm van gebouwen en mogelijke resources die je kan verzamelen. Al moet je die wel eerst vrijspelen in een tech tree en hiervoor zijn uiteraard ook weer resources nodig.
De bevolking moet je tevreden houden door hun eisen in te willigen en wens je het moraal hoog te houden, heb je er best oor naar. Af en toe komen ze ook met een keuze die je moet maken die de beschaving verder helpt. Laat je bijvoorbeeld meer vrije tijd toe of kies je voor meer productiviteit? De ontdekkingen zijn niet gelimiteerd tot je eigen locatie, want met scouts kan je gebieden verkennen voor nieuwe resources die je kan overbrengen naar je kolonie. Later in het spel zal je met een trein resources heen en weer kunnen vervoeren en automatische productiechains kunnen opzetten. Seizoenen komen en gaan en hebben impact op je productie, net zoals weerverschijnselen zoals bijvoorbeeld een zandstorm die windmolens onbruikbaar maakt en je gebouwen zonder elektriciteit kan zetten. Veel bugs zijn we niet meteen tegengekomen in deze preview, maar naarmate we vorderden in het spel werd de performance wel steeds minder door de verschillende items op het scherm.
New Cycle is inderdaad te vergelijken met games zoals Banished en Frostpunk en het brengt die verschillende features ook goed samen. Van begin tot einde hebben we ons weten te amuseren om onze community uit te bouwen, en nieuwe cycles vrij te spelen zodat we weer een stapje dichter konden zetten bij een geautomatiseerde industrie. De game bevindt zich in early access wat goed is, want zo is er her en der nog wat werk aan de balans en de performance.