HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Sengoku Dynasty is nog een werk van lange adem
Ontwikkelaar Superkami laat ons met Sengoku Dynasty reizen naar het Japan tijdens de middeleeuwen. Je strandt op een eilandin het land van de rijzende zon, waar je na een schipbreuk in een verlaten dorpje terechtkomt dat helemaal is afgebrand. Je wordt aangesproken door enkele inwoners en je ziet een kans om vanaf nul een eigen dynastie op te bouwen.
Via quests worden je de verschillende mechanics van het spel aangeleerd. Zo leer je hoe je gebouwen kan bouwen en hoe je een eigen dorp kan creëren. Er is nood aan gereedschap en de meest standaard hulptuigen zoals een hammer, bijl en meer kan je zo maken met enkele stokken en stenen die je in de wereld terugvindt. De verschillende resources moet je verzamelen om zo verder te geraken in de progressie om je werktuig te verbeteren en verschillende gebouwen neer te zetten.
De manier waarop je resources terugvindt is wel een beetje simplistisch gedaan en de animaties duren voor ons net iets te lang. Eenvoudig een takje of steen op nemen, duurt langer dan wat we gewend zijn in andere games en het spel heeft ook een staminasysteem waar we hard op hebben gevloekt. Bij het bouwen moet je echt alles voorzien en stukje per stukje bouwen, maar je zit eigenlijk de hele tijd zonder stamina. Doe je vier slagen dan moet je even wachten en als je honger hebt dan duurt het nog langer vooraleer de stamina terugkomt.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: En Garde! zet een messcherpe prestatie neer
- LEES OOK: Blasphemous 2 haalt net geen goddelijke status
De manier waarop je de verschillende resources kan vervaardigen is uitgebreid en gaat wel tot in detail. Dit neemt natuurlijk allemaal tijd in beslag, maar gelukkig kan je andere personen inroepen om je te helpen. Je dorp kan je uitbreiden met productiegebouwen, maar ook huizen waar inwoners een onderkomen vinden. Je kan ze dan een job geven en zo zullen ze bepaalde taken automatisch voor je doen mits bepaalde criteria worden voldaan.
Visueel zit de titel er niet slecht uit dankzij Unreal Engine 5, maar de performance is een ander verhaal, want die is zeer wispelturig en niet stabiel. Je zal ook wel wat bugjes tegenkomen en alles voelt een beetje ruw aan. Verder is de user interface iets te complex en komen bepaalde handelingen niet natuurlijk voor.
Sengoku Dynasty bevindt zich op dit moment in early access en hopelijk vergaart de ontwikkelaar de verschillende opmerkingen van de community, want op dit moment is het een zeer ruwe diamant met verschillende systemen zonder echt afwerking. Het staminasysteem moet in onze ogen volledig herwerkt worden als ze echt willen dat je alles handmatig doet.