[GC 11] Aliens: Colonial Marines
De mythologie rond de Alien-films is door de jaren heen al flink uitgebreid en heeft ook al een hele schare fans weten te verzamelen. Er zijn ook al een flink aantal games verschenen rond de films en binnenkort zal er daar nog eentje bijkomen. Hopelijk kunnen we Aliens: Colonial Marines binnen afzienbare tijd bij de goede games rond Aliens rekenen en hoeven we het spel niet in de ruimte te schieten.
Sequel
Aliens: Colonial Marines mag je volgens de makers beschouwen als een echte sequel op Aliens. Het verhaal speelt zich enkele maanden na de gebeurtenissen in de film af en moet ons meer inzicht verschaffen in de gebeurtenissen die hebben geleid tot de eerste missie naar de planeet waarop Aliens zich afspeelde. Samen met enkele mariniers zal je dus terug afdalen op de planeet, waarvan je weet dat ze is vergeven van de aliens. Een echt briljant idee kan je dat niet noemen en daar aangekomen krijg je natuurlijk al snel te maken met een horde bloeddorstige ruimtewezens.
Kom erbij
Als je wil dan kan je Aliens: Colonial Marines helemaal op je eentje spelen, maar het is eigenlijk de bedoeling dat je gebruik maakt van je team. De game beschikt immers over een co-op waaraan je kan deelnemen wanneer je maar wil. Is je vriend dus het spel aan het spelen en heb je zin om mee te doen, dan pak je gewoon een extra controller en je kan meedoen. Ben je het een uurtje later weer beu, dan laat je die vriend maar weer alleen achter. Die co-op zal je natuurlijk ook online kunnen spelen. Het spel zou ook een competitieve multiplayer bevatten, maar daar wilden de ontwikkelaars nog niets over lossen. De gameplay zelf leek momenteel niets speciaal te zijn, buiten dan de co-op. Voorlopig zagen we qua beelden enkel hoe de mariniers werden belaagd door aliens die wel van alle kanten kwamen, maar dan domweg richting jouw troepen liepen en al snel doorzeefd werden met kogels. Hopelijk wordt er dus nog flink gewerkt aan de AI en aan de variatie van vijanden, want anders gaat het snel eentonig worden.
De ontwikkelaars willen van deze Aliens: Colonial Marines geen echte actiegame maken, ze willen ook een sfeer creëren. Die sfeer moet er een zijn van een echte thriller. Voor we de eerste beelden zagen, beloofden de makers ons rustige momenten, waarin de spanning hoog zou oplopen. Dit willen ze bereiken dankzij twee hulpmiddelen, namelijk perfecte belichting en je bewegingsdetector. Die detector toont via rode bolletjes waar er zich vijanden bevinden, maar omdat aliens zich nu graag in het donker begeven, zijn ze niet altijd even zichtbaar. Zo willen ze je als spelers nerveus maken, waardoor de spanning automatisch zal stijgen. Spijtig genoeg zagen we daar tijdens de demo die ze ons toonden niet veel van. Na de presentatie vertelden ze ons wel dat die niet echt representatief was. Het excuus was dat ze ons moeilijk iets sfeervol konden tonen, omdat daar geen tijd voor was en we zo niets van de gameplay zouden zien. We hopen ten zeerste dat het de waarheid is, want anders zal Aliens: Colonial Marines verwateren tot een middelmatige shooter.
Authenticiteit
We moeten wel toegeven dat ze bij de ontwikkelaars van Aliens: Colonial Marines veel tijd hebben gestoken in de wereld die ze willen creëren. Om de authenticiteit te waarborgen hebben ze immers nauw samengewerkt met Ridley Scott en met de designer van de originele aliens. Die man had blijkbaar nog een hele hoop concepten voor aliens liggen. Die konden niet allemaal gebruikt worden in de film, maar een paar extra soorten aliens zijn in een game altijd welkom. Je zal dus af en toe een alien tegenkomen die je onbekend voorkomt, maar je mag er zeker van zijn dat ze passen binnen de mythologie. Grafisch ziet het spel er dan ook vrij mooi uit. Er zijn zeker games met mooiere graphics, maar het ziet er zeker niet lelijk uit. Het is soms alleen een beetje donker, wat het gevolg is van de fascinatie voor goede belichting die de ontwikkelaars hebben. Die is dan ook dik in orde, al moeten we het effect op de beleving voor de gamer dus nog zien.