[GC 11] Soulcalibur V
Soulcalibur is terug en ondertussen zitten we al aan deeltje vijf. De fighter van Namco Bandai heeft over de jaren heen al een mooie schare fans verzameld en er zijn dus een heleboel gamers die vol spanning uitkijken naar het volgende deel van hun favoriete vechtspel. Op Gamescom hadden we het geluk dat we er al eens zelf mee aan de slag konden. Zo konden we zelf eens voelen of Soulcalibur V aanvoelde zoals het hoorde.
Nieuwe pasjes
Zoals bij elke presentatie begonnen we met een klein stukje uitleg. Daarin kregen we te horen dat we zelf maar moesten tellen hoeveel characters er in Soulcalibur V zitten. Gelukkig kunnen ze bij 4Gamers snel rekenen en kunnen we jullie vertellen dat het er dertig zullen zijn. Ze vertelden ons ook dat alle characters helemaal opnieuw zijn opgebouwd. Dit heeft niet zoveel effect op hun uiterlijk, maar wel op hun mogelijkheden. Zo hebben ze bijvoorbeeld Voldo terug een beetje toegankelijker gemaakt. Fans van de reeks weten dat hij nogal ingewikkeld was geworden en daardoor moeilijk om mee te spelen. Ook Sonja is aangepast, zodat ze nu iets minder overheersend is geworden. Daarnaast zijn er nog enkele nieuwe bewegingen toegevoegd die van toepassing zijn voor elk personage.
Er werden quick moves toegevoegd, die het mogelijk maken om je personage snel te verplaatsen. Ze zijn er vooral ingestoken om dodgen gemakkelijker te maken, om zo lekker te kunnen counteren. De grootste nieuwigheid is de Critical Edge. Dit is een speciale move die elk personage in zijn arsenaal zal hebben, maar die natuurlijk voor iedereen anders is. Tijdens het spelen zal je bovenaan een metertje zien dat vult als je succesvolle acties uitvoert. Na verloop van tijd zal het vol genoeg zijn om een Critical Edge uit te voeren, waarmee je de bovenhand zal kunnen halen in het gevecht. Je kan hem ook opsparen, want je kan tijdens het spelen tot twee Critical Edges verzamelen om te gebruiken wanneer het jou het beste lijkt. Het enige spijtige is dat de aanval misschien iets te gemakkelijk is om uit te voeren. Hierdoor zal je het steeds minder als iets speciaal ervaren, maar eerder als een routine om goed wat klappen uit te delen.
Ready… Fight!
Na vijf minuten in de presentatie vonden we dat die kerel vooraan wel genoeg gepreveld had en gelukkig vond hij dat zelf ook. Tot ons grote plezier toverde hij vooraan twee fightsticks tevoorschijn en mochten we om beurten de strijd aangaan met een andere journalist. Bij 4Gamers zijn we natuurlijk niet dom en dus besloten we eerst even rustig de concurrentie gade te slaan. We hadden echter al snel door dat die niet veel soeps was en dus besloten we maar om zelf de jockstick op te nemen. In het begin lieten we onze tegenstander nog een beetje in de waan, want niemand heeft veel plezier aan een eenzijdige wedstrijd. We maakten het dus lekker spannend. Hij mocht de eerste ronde winnen, waarna wij met de volgende twee gingen lopen. Een daarvan maakten we extra spannend door eerst bijna onze hele levensbalk kwijt te spelen, om vervolgens genadeloos uit te halen. We lieten dan hem nog maar eens winnen, om zo mooi een beslissende ronde te kunnen te spelen. Daarin speelden we het mooi. We wachtten netjes ons moment af en sloegen toen toe met een verwoestende Critical Edge. De Japanse ontwikkelaars die aan het toekijken waren, werden helemaal gek. Langs alle kanten kregen we complimenten voor ons prachtige spel.
Tijdens het spelen hadden we natuurlijk ook aandacht voor de gameplay. Die beviel ons eerlijk gezegd heel goed. Soulcalibur V voelt veel vlotter en sneller dan zijn voorganger. Alles lijkt veel dynamischer te zijn, waardoor de wedstrijden aan een hoger tempo verlopen. Ook de toevoeging van de Critical Edge is leuk, al blijft de vrees dat je hem te veel zal gaan gebruiken. Na de onderlinge wedstrijdjes kregen we ook nog te horen dat Soulcalibur V opnieuw een story-mode zal bevatten. Die zorgde in de voorgaande delen voor een serieuze verlenging van de speelduur en we zijn dus blij dat hij ook in deze nieuwe telg zal opduiken. Grafisch ziet Soulcalibur V er vertrouwd uit. De arena's hebben allemaal een look zoals we die al kennen uit voorgaande delen. Ook alle vechtersbazen mogen dan wel een beetje opgepoetst zijn, je zal raar of zelden voor een verrassing komen te staan. Soulcalibur V ziet er goed uit, zonder je weg te blazen. Dat hoeft natuurlijk ook niet, want bij een fighter is het natuurlijk de gameplay die overheerst.