HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash: Pile Up! is nog wat instabiel
Pile Up! van de Turkse ontwikkelaar Remoob laat je een community uitbouwen, maar dan in de hoogte. De titel bevat in totaal drie verschillende mappen, maar jammer genoeg kan je pas de tweede spelen, als je de eerst hebt voltooid. Per turn krijg je een aantal gebouwen die je moet neerzetten op een kleine oppervlakte, dus bouwen in de hoogte is de enige oplossing. Naast enkele huizen moet je ook nutsvoorzieningen voorzien voor de verschillende bewoners. Kan je hun problemen niet oplossen, dan biedt zich een sociale crisis aan en kan het snel game over zijn.
Spijtig genoeg valt die game over niet altijd te vermijden, want de gebouwen krijg je random. Wanneer de bevolking nood heeft aan elektriciteit, maar je krijgt maar geen generator in de volgende vijf turns dan ben je eraan voor de moeite. Dit weegt zwaarder door wanneer je een fout maakt en enkele gebouwen instorten. Je moet opletten welke gebouwen je waar zet, want zo moet water op stabiele grond voorzien worden of al hetgeen eronder stort in elkaar. Elektriciteit en een gastank plaats je best niet bij elkaar, want de ontploffing kan wel wat gebouwen wegvegen. Foutjes zoals dit kan je wel eens snel maken en als er dan gebouwen verdwijnen, zijn je inwoners meteen ontevreden en start de sociale crisis.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Viewfinder is uniek in het puzzelgenre
- LEES OOK: Het verslavende Yet Another Zombie Survivors
Naarmate je progressie maakt met je bevolkingsaantal stijgt de grootte van je locatie. Bij elke stijging krijg je een aantal beloningspunten die je kan spenderen om je stad te verbeteren. In de city blueprint vind je een overzicht van alle gebouwen die je kan plaatsen, maar ook nieuwe unlocks die je kan vrijspelen. Elke unlock heeft zo zijn voor- en nadelen en het is best om even te bekijken wat het beste past.
De interface is redelijk eenvoudig en je merkt meteen de mobile interface invloeden met grote knoppen, maar ook het draaien en verplaatsen van de camera. Heb je verschillende elementen open dan kan de muis al eens de verkeerde actie uitvoeren op het verkeerde element. Zo zoomde de camera in, terwijl we eigenlijk door een lijst wilden scrollen. Hier mag er toch wel wat aan gewerkt worden.
Pile Up! is op dit moment in early access en daar hoort het op dit moment ook thuis. Je wordt na een kleine tutorial voor de leeuwen gegooid, maar toch heb je geen idee wat en hoe. Naarmate je faalt, leer je wel uit de fouten, maar sommige informatie kon ook gewoon zo gegeven worden. De gebouwen zijn ook te random, waardoor je nooit goed kan plannen. De interface werkt ook wat moeizaam en heeft duidelijk mobile first vibes meegekregen. Mits wat grondig werk valt er wel iets van te maken, maar op dit moment zijn we er nog niet.