HANDS-ON PREVIEW | Eerste kennismaking met EA Sports FC 24
De koning is dood, lange leve de koning. Dat gevoel hadden we na de uitgebreide voorstelling van EA Sports FC 24 – zeg maar gewoon FC 24 – waar twee dagen lang op spectaculaire wijze het F-woord vermeden werd. Alle registers werden opengetrokken om ons er van te overtuigen dat FC 24 iets helemaal nieuws.
Een bezoekje van Drogba, Figo, Haaland en jeugdheld Ronaldinho. Een dichte kennismaking met de trofeeën van de Champions League en de grootste competities in Europa. Kosten werden er zeker en vast niet gespaard om alle aanwezige journalisten en content creators meteen te overdonderen. En laten we eerlijk zijn, dat lukte aardig.
Het gaat hier natuurlijk vooral over uiterlijke schijn, ook een aspect waar FC 24 in uitblinkt. Dat bedoelen we niet negatief. De visuele stijl van FC 24 is een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de vorige games (laten we ‘dat woord’ ook maar even vermijden). De UI ziet er op basis van wat we te zien kregen een stuk gelikter uit. De keuze voor het sobere zwart-wit en de driehoeken die overal terugkomen – een subtiele verwijzing naar het Nederlandse totaalvoetbal waarin driehoekjes de basis vormen – pakt bijzonder goed uit.
Natuurlijk gaan de vernieuwingen in FC 24 verder dan een likje verf over het menu. Bij EA Sports leggen ze de focus op drie aspecten: HyperMotionV, PlayStyles en Frostbite.
HyperMotion is nog steeds de basis waarop het voetbal in FC 24 gebouwd wordt. De V staat niet voor de vijfde iteratie, maar wel voor ‘volumetric’. Met dat woord wil EA Sports aangeven dat het op veel grotere basis echte voetbalmatchen heeft kunnen volgen en analyseren om de animaties in de games nog realistischer te maken. Voorheen ging dat over slechts een handvol wedstrijden, terwijl er nu bijna 200 wedstrijden zjin gefilmd en geanalyseerd.
Niet alleen dat, ook het niveau van de wedstrijden is veel hoger. Vroeger filmde EA Sports enkele wedstrijden in een lagere reeks in Spanje, terwijl het nu matchen op het allerhoogste niveau heeft geanalyseerd.
Dat moet er voor zorgen dat er niet alleen veel meer animaties in de game komen, maar ook dat spelers er realistischer dan ooit uitzien. In combinatie met de technologieën met de naam AI Mimic en EA Sports Sapien zullen meer dan 1.000 topspelers er echter dan ooit uitzien. Bovendien kunnen die animaties in theorie ook bijzonder snel nadat ze in het echte leven gebeurden naar de game komen. We moeten eerlijk zijn, bij bepaalde close-up beelden zijn we ook echt onder de indruk, al ziet het er soms misschien net iets te plastic uit. Tijdens het spelen viel ons wel op dat de typische botsingen waarvoor de reeks de voorbije jaren bekend is geworden nog steeds aanwezig zijn.
Terwijl HyperMotionV er voor moet zorgen dat spelers vooral realistischer bewegen, moet PlayStyles er voor zorgen dat ze realistischer spelen. Een PlayStyle is eigenlijk een uniek aspect dat bepaalde sterke elementen in de schijnwerper plaatst. Iemand met de PlayStyle ‘Blocking’ heeft bijvoorbeeld iets meer animaties om een schot te blokkeren, waardoor hij op dat vlak ook meer succes zal hebben. Een Trickster heeft meer skill moves, terwijl de PlayStyle ‘Dead Ball’ vrije trappen wat eenvoudiger maakt.
De data voor die PlayStyles wordt trouwens aangeleverd door Opta en wordt dus niet uit de duim gezogen door de mensen van EA Sports. In bepaalde modi van de game kan je spelers wel bepaalde PlayStyles aanleren, om zo een team volledig naar je hand te zetten. Op dat vlak krijgen we trouwens ook een aanpassing van AccelaRATE. De 2.0 versie trekt het aantal archetypes op van drie naar zeven, waardoor er meer variatie moet zijn, maar vooral meer balans, na de kritiek die versie 1.0 kreeg, waarbij bepaalde archetypes vreselijk overpowered waren.
Tot slot nog een klein woordje over Frostbite, de grafische engine van FC 24. Daar is vooral werk gemaakt van hoe de outfits van spelers nu bewegen. Ook hier is dat vooral zichtbaar bij close-ups en minder in de echte gameplay.
Over die gameplay willen we momenteel nog niet al te veel zeggen. We hebben een paar potjes gespeeld, maar dat was allemaal toch net iets te beperkt om er echt een beeld van te vormen over verschillende teams en spelers heen. De veranderingen zijn ook niet zo revolutionair, wat het nog moeilijker maakt om het op zo’n korte tijd in te schatten.
Ook aan de verschillende modi zijn er natuurlijk veranderingen doorgevoerd. In Player Career en Manager Career lijken die vrij beperkt. Als speler heb je nu ook een Player Agent, die je zal helpen de juiste richting te kiezen in je carrière. In Manager Career kan je nu kiezen tussen verschillende Tactical Visions, waarbij je bijvoorbeeld rekening moet houden met coaches die je aan je staff toevoegt. En je kan nu games spectaten die je simuleert.
De meest impactvolle veranderingen worden waarschijnlijk in Ultimate Team gedaan. Het grootste nieuws was de toevoeging van vrouwen aan de lijst met spelers. Voortaan zal je dus zowel mannen als vrouwen in je team kunnen hebben, waarbij de stats van de vrouwen relatief gezien worden bijgesteld om gelijkwaardig te zijn aan de mannen. Door de toevoeging van vrouwen – waar meer dan 1.600 nieuwe speelsters bijkomen dankzij een aantal nieuwe competities – telt Ultimate Team nu bijna 20.000 spelers.
Een andere vernieuwing is de toevoeging van Evolutions, waarbij je door het uitvoeren van bepaalde challenges spelers kan laten evolueren naar een hoger niveau. Zo kan je spelers laten doorgroeien van een lager naar een hoger niveau en ook langer vasthouden aan een speler die je graag in je team hebt.
EA Sports wil met FC 24 graag de oude naam van de reeks achter zich laten en doet dat op het eerste zicht vooral met een flinke lik verf. Ook op basis van gameplay en bij de modi zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd, maar blijft het afwachten hoe impactvol die allemaal zullen zijn.