[GC 11] Prey 2
Prey was een vrij succesvolle titel en dus is het ook niet abnormaal dat er een sequel verschijnt. Op Gamescom mochten we al eens gaan kijken of die wel de moeite waard zou zijn. Het wordt dus tijd om met zijn allen opnieuw richting The Sphere te trekken om het die aliens nog eens lastig te makken.
De premiejager
In het eerste deel van Prey was het vooral de speler die opgejaagd werd door de aliens, maar in Prey 2 ben jij de jager. Je speelt in Prey 2 U.S. Marshall Killian Samuels, die met zijn vliegtuig is neergestort op The Sphere. Fans van het eerste deel zullen zich die crash wel herinneren, want ze waren er tijdens het spelen al getuige van. Prey 2 speelt zich dus voor een deel tegelijk met Prey af. Ook Tommy uit Prey zal zijn opwachting maken, maar daar wilden de makers nog niet veel over kwijt. Wel kwamen we al te weten dat Samuels zich zal opwerpen als premiejager. Daarbij zal hij voor zijn klanten op jacht gaan naar voortvluchtige aliens. Hij zal over een heel aantal gadgets beschikken om zijn taak tot een goed einde te brengen.
Zo kan hij raketten afschieten, heeft hij gravity boots en ook anti-gravity grenades. Zijn belangrijkste instrument is echter zijn scanner. Daarmee kan hij zien of er vijanden in de buurt zijn en kan hij door muren zien waar zijn tegenstanders zich bevinden, zodat hij tactisch te werk kan gaan. Dankzij de scanner zal hij ook zijmissies kunnen opmerken. Om al die missies te orden heeft Samuels de Bounty Wire. Dit is een overzicht van alle beschikbare missies. Natuurlijk moet je je ook op een vlotte manier doorheen de wereld kunnen begeven. Daarvoor beschikt Samuels over een aantal mogelijkheden die ons deden denken aan een titel als Mirror’s Edge. Samuels zal dus aan free-running kunnen doen, wat hem heel mobiel maakt, zowel verticaal als horizontaal.
Karma
Tijdens het spelen zal je met de regelmaat van de klok een keuze moeten maken. Zo zal je moeten beslissen of je sommige missies al dan niet vredig wil oplossen, maar je zal ook moeten nadenken over wat je doet nadat je iemand hebt gevangen. Zo kan je mensen terug vrijlaten in de hoop dat ze later nog van pas komen of kan je ze even folteren om zo belangrijke info vrij te krijgen. Je acties kunnen ook gevolgen hebben voor je eigen veiligheid. Beslis jij om alles en iedereen die je tegenkomt een kopje kleiner te maken, dan zul je al snel te maken krijgen met de lokale beveiliging. Het is dus aangewezen om iets rustiger rond te lopen. Je bevindt je immers in een actieve spelwereld, waar je daden gevolgen hebben.
Die spelwereld wordt door de ontwikkelaars omschreven als Alien Noir. Exodus, de planeet waarop je je bevindt, heeft immers geen cyclus van dag en nacht. Een kant van de planeet ligt constant in het donker, terwijl het op andere plaatsen altijd dag is. Ergens halverwege krijg je dan natuurlijk een eeuwigdurende schemering. Omwille van dit fenomeen en de sfeer die de makers daarmee willen creëren kreeg de omgeving dus het label Alien Noir mee. We moeten toegeven dat het plan om zo’n sfeer te vormen ook vrij goed is gelukt. Prey 2 ziet er grafisch zeer verzorgd uit en is ondanks de ietwat donkere setting zeker niet saai.