[GC 11] SSX
Er zijn zo van die reeksen waar elke fan met weemoed aan terug denkt. Dikwijls zijn het vergane glories of reeksen waarvan de laatste games niet veel soeps waren. SSX is een reeks die vooral in de eerste categorie thuis hoort. Er zijn enkele succesvolle spellen verschenen onder die noemer, maar plots leek het geliefde snowboardgame wel van de aarbol verdwenen. Tot EA een tijdje terug een nieuwe SSX aankondigde. Al snel werd gevreesd dat ze de realistische toer wilden opgaan met SSX, zeer tegen de zin van de fans. Gelukkig zijn de ontwikkelaars toch iets slimmer geweest en zullen we SSX kunnen spelen zoals vanouds.
Race it, Trick it, Survive it
Dat wil niet zeggen dat er geen vleugje realisme zit in deze SSX. Alle parcours zijn ditmaal gebaseerd op echte plaatsen en dat allemaal dankzij NASA. Dankzij een programma met de naam Mountain Man kunnen de ontwikkelaars van SSX op een luttele 28 seconden een virtuele berg creëren. Nadien kunnen de makers hun fantasie de vrije loop laten om een afdaling te maken die de naam SSX waardig is. Zo zullen we dus trajecten zien waarin plots bekende plekjes opduiken, zoals bijvoorbeeld stukken van de Chinese Muur. Al bij al zullen er ongeveer 150 drops, plaatsen waar je wordt afgezet door de helikopter, zijn in SSX.
SSX zal stoelen op drie punten: Race it, Trick it, Survive it. De eerste twee kennen we al uit voorgaande delen en daar zullen de fans dan ook geen problemen mee hebben. Bij een gewone race is het natuurlijk de bedoeling dat je zo snel mogelijk beneden bent, terwijl je bij trick-events zoveel mogelijk punten zal moeten halen. Survive it is echter een nieuw concept in SSX. Hier draait het allemaal om de Deadly Descents. Bij deze afdalingen zal de speler nagezeten worden door een lawine en de enige manier om te overleven, is door sneller af te dalen dat die reusachtige hoop sneeuw. Momenteel hebben we van dit onderdeel nog niet zoveel gezien, maar echt overtuigen kan het ons voorlopig nog niet.
Multiplayer
Dit nieuwe deel in de reeks zal veel aandacht besteden aan de multiplayermogelijkheden, al doen de ontwikkelaars dat niet op een conventionele manier. Het eerste belangrijke onderdeel van de multiplayer is de toevoeging van Ridernet. Dat kan je vergelijken met Autolog, maar dan voor SSX. Op Ridernet zullen al je beste tijden en hoogste scores bijgehouden worden en er zal ook plaats zijn voor een heleboel ghosts. Al die info zal ook beschikbaar zijn via smartphone of computer. Die ghosts zijn een tweede pijler van de multiplayer. Wanneer jij ergens een prestatie neerzet, zullen je vrienden dat kunnen zien. Als ze dat willen kunnen ze vervolgens jouw ghost uitdagen. Je kan dus altijd en overal tegen je vrienden spelen, zelfs als zij niet online zijn. Je kan dan geld verdienen door je vrienden te verslaan, maar je krijgt ook geld als zij verliezen van je ghost.
Het is dus zeker niet onbelangrijk om op zoveel mogelijk plaatsen je beste beentje voor te zetten. Er zit natuurlijk ook een echte online multiplayer in het spel, maar ook die is een beetje onorthodox. In SSX zal je nooit terechtkomen in een lobby, maar zal je altijd onmiddellijk een event kunnen starten. Dit kan omdat de ontwikkelaars je nooit helemaal rechtstreeks tegen anderen laat spelen. Events lopen altijd over een bepaalde periode, die kan gaan van een uur tot bijvoorbeeld een week, waarin jij je beste score of snelste tijd zal moeten neerzetten. Als dat event wereldwijd is opengesteld kan iedereen komen meedoen. Dat houdt in dat je in theorie tegen een oneindig aantal spelers kan afdalen. Om dit mogelijk te maken, zal je nooit iedereen op je scherm zien. Het spel zal een keuze maken voor snowboarders die nuttig zijn ten opzichte van jou. Zo krijg je bijvoorbeeld iemand te zien die net iets trager is en iemand die net wat sneller is. Het grote voordeel hieraan is dat je nooit te maken zal krijgen met kamikazepiloten. Iedereen kan events aanmaken, zodat je toch nog enkel met je vrienden kan spelen als je dat echt wil.
Op het einde van de presentatie mochten we ook nog even zelf de controller in handen nemen en we kunnen je gerust stellen: SSX speelt nog altijd als vanouds. Misschien zelfs beter, omdat je nu echt vrijwel overal kan komen met je snowboard. Er is dus geen sprake van onzichtbare muren, enkel natuurlijke fenomenen zullen in je weg staan. De controls waren nog zoals we ze herinnerden, althans na enkele minuten, want het was toch al even geleden. Grafisch zag het er ook al vrij sterk uit, al moeten er hier en daar nog wat schoonheidsfoutjes weggewerkt worden. Na het zien van de presentatie op Gamescom hebben we er echter het volle vertrouwen in dat het goed zal komen met deze SSX.