[GC 11] Star Wars: The Old Republic
Ze noemen het zelf de ultieme Star Wars-ervaring en wie zijn wij om ze tegen te spreken? Dat gaan we zeker niet doen, na een voorstelling van een halfuur waarin we uitgelegd kregen waar Star Wars: The Old Republic om draait en waarin we een stevig gevecht met een droid te zien kregen.
Verschillende speltypes
Het is niet dat we de ontwikkelaars niet willen tegenspreken of dat we al honderd procent zijn overtuigd van dit spel, maar een MMO kan je nu eenmaal niet beoordelen op zo’n korte periode. Daarom houden we het hier maar op een vrij droge uitleg over verschillende speelvormen in Star Wars: The Old Republic. Om te beginnen zijn er de Flashpoints. Dit zijn grote sequenties in het spel die hun eigen verhaal vertellen. Ze zullen zich in een soort dungeon-stijl profileren en ze zullen beschikbaar zijn voor spelers van elk niveau. Spelers zullen wel vriendjes moeten maken, want de Flashpoints zijn vooral gemaakt om samen met andere spelers aan te vatten. Vervolgens kregen we extra info over Warzones, een onderdeel dat zich richt op PvP. Dit zijn meestal strijdperken met speciale regels, om het wat interessanter te maken. Hier kregen we de eerste beelden te zien van Huttball. Dit is een brutale sport die werd uitgevonden door de familie van Jabba The Hutt. Je kan het een beetje vergelijken met Capture the Flag, maar dan dodelijker.
Aan het begin van een ronde worden er willekeurige teams gekozen uit alle spelers die op dat moment willen meedoen. Het leuke hieraan is dat je ook tegen mensen uit je eigen factie kan terecht komen. Voor een keer zal je als Jedi dus vrede moeten sluiten met enkele Sith, om daarna stevig in te hakken op andere Jedi. Warzones zijn de onderdelen in Star Wars: The Old Republic die je even wat afleiding en rust moeten bezorgen tussen grote missies door en daar is deze Huttball een perfect voorbeeld van. Tenslotte kregen we Operations te zien. Dit zijn gevechten op grote schaal, met natuurlijk ook hun eigen verhaal. Ook de Operations zijn voor iedereen speelbaar, aangezien de moeilijkheidsgraad aangepast kan worden. Dit kan naargelang het aantal spelers dat deelneemt aan de Operation of de leider van de Operation kan dit zelf doen. Zo kunnen meer ervaren spelers bijvoorbeeld kiezen om de moeilijkheidsgraad een beetje op te schroeven, om het een beetje spannender te maken.
Live demo
Tijdens de presentatie kregen we ook een live demo van een Operation te zien. Terwijl wij naar een groot scherm keken, mochten enkele spelers achter ons niet bezwijken onder de druk, want dan zouden ze afgaan als een gieter. De demo toonde ons een Operation waarbij enkele Sith samen met een paar Bounty Hunters de Eternity Vault, een gevangenis op Belsavis, gingen aanvallen. Daar zou immers iets van grote waarde verscholen zijn. We kregen tijdens de demo het begin van de Operation te zien. Onze (anti-)helden kregen daarbij te maken met een boel droids aan de ingang van de Eternity Vault. Daarbij kregen we een heleboel verschillende aanvallen te zien en ook de mogelijkheden van een aantal ondersteunende personages. Zo zagen we Bounty Hunters die hun jetpack gebruikten om zo de vijand van dichtbij aan te vallen en Sith die hun elektriciteitskrachten bovenhaalden. Na enkele kleinere droids werden we geconfronteerd met de Annihilation Droid. Een immense droid met heel wat vuurkracht. Hier zagen we hoe de spelers tactisch te werk moesten gaan om hun missie tot een goed einde te brengen. Helemaal op het einde spande het er nog om, maar uiteindelijk zegevierden onze demonstrateurs toch.
Veel stemmetjes
De makers van Star Wars: The Old Republic zijn vooral trots op een ding en dat is dat alle personages in hun spel voorzien zijn van hun eigen stem. Gamers die andere spellen dus opzij laten liggen, omdat ze teveel tekst bevatten, zullen bij deze mmo dus geen excuus meer hebben. Ook grafisch is Star Wars: The Old Republic van een behoorlijk niveau, zeker voor een mmo. Het is en het blijft natuurlijk afwachten hoe de game evolueert in de toekomst, want zoals gezegd, kan je deze Star Wars niet beoordelen op zo’n korte periode. Pas na uren spelplezier zullen we kunnen stellen of hij al dan niet een echte topper is.