HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Een vleugje insanity in Gord
Gord van ontwikkelaar covenant.dev is een singleplayer colony sim waar je in de huid kruipt van een steward van de koning. Je komt terecht in een lokale clan die rondtrekt in het verboden land. Je krijgt verschillende quests voorgeschoteld die je moet oplossen om progressie te kunnen maken in het verhaal. Sommige quests kunnen best donker zijn.
De verschillende quests en tussenstops worden telkens voorzien van getekende cutscenes die je wat meer van het verhaal prijsgeven. De dialogen zijn allemaal voorzien van voice acting, waarbij goed werk geleverd is. We zeiden het al dat deze titel een colony sim is en terwijl je de verschillende quests tot een goed einde brengt, moet je er dus ook voor zorgen dat de andere clanleden niet sterven.
Je inwoners hebben voedsel nodig, maar ook water en andere nutsvoorzieningen. Gelukkig kan je alles in de omgeving terugvinden en kan je specifieke gebouwen neerzetten om deze resources te verzamelen. Uiteraard moet je wel personen aan het werk zetten om deze resources te verzamelen. Elke persoon heeft ook zijn vaardigheden waar hij of zij beter in uitblinken. Zo zijn sommige beter geschikt om hout te kappen dan anderen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Een emotionele ervaring in Dordogne
- LEES OOK: Doomblade weet ons te vermaken
We hebben enkel de eerste twee missies kunnen spelen in deze previewversie, maar bij beide missies zijn we telkens opnieuw moeten starten met onze gord, want als je overgaat naar een nieuwe quest verlaat je de oude gord en trek je naar een nieuwe. Hier begin je dan weer vanaf nul en moet je weer alle nutsvoorzieningen voor je inwoners voorzien. Naast de resources vind je ook speciale items terug in de spelwereld.
Terwijl je ronddwaalt, zal je enkele vijanden tegenkomen en gelukkig kunnen je inwoners hun mannetje staan, maar sterkere vijanden bieden iets meer weerstand. Gelukkig heb je ook militaire gebouwen waar je de inwoners kunt trainen. Een badhuis laat ze dan weer genezen en een shrine laat ze toe om hun sanity terug te krijgen. Je inwoners kunnen namelijk gek worden door de omgeving en wat er allemaal in het duister ronddwaalt.
De previewsessie was best kort, maar het heeft ons wel even laten proeven wat Gord ons kan aanbieden. We zijn alvast te vinden voor de singleplayer campaign met de colony sim spin er rond. Het is natuurlijk afwachten of dit leuk blijft om het telkens weer opnieuw te doen.