[GC 11] Need for Speed: The Run
Ja, ze zijn alweer een Need for Speed aan het maken en ja, ze hebben er alweer een ander concept en dus een andere naam onder geplakt. Need for Speed: The Run is deel elvendertig in de reeks en hoopt het succes te evenaren van een game als Hot Pursuit.
In Need for Speed: The Run zit je dik in de problemen. Je hebt schulden bij niet zo koosjer volk en je hebt problemen met de wet. Dan weet je dat er maar één oplossing is en dat is plankgas van de ene kant van Amerika naar de andere kant rijden. Ondertussen doe je dan maar mee aan een race die toevallig hetzelfde traject aflegt om zo te proberen je schulden af te betalen. Dat is in een notendop het verhaal van The Run.
Op naar de eerste plaats
Op Gamescom kregen we twee races op ons bord. Eentje speelde zich af in de woestijn rond Las Vegas, terwijl de andere ons naar de sneeuw van de Rocky Mountains stuurde. Twee compleet verschillende omgevingen dus en ook twee verschillende types race. Bij de eerste moesten we binnen een bepaalde afstand tien andere wagens inhalen. Need for Speed: The Run werkt immers niet met medailles enzovoort, maar wel met je plaats in de grote race die je aan het rijden bent. Zo zal je heel hoog beginnen om uiteindelijk op te klimmen naar plaats één.
De tweede race was één tegen één. Ons enige doel was om na een bepaalde afstand voor onze tegenstander te zijn, zodat we konden overgaan naar de volgende etappe. Ook anders aan de tweede race was de omgeving. Om te beginnen raceten we op ijs en dus moesten we ons rijgedrag aanpassen, maar er was een groter gevaar. Op het traject van de race gebeurden ook regelmatig ontploffingen. Die brachten lawines en vallende rotsblokken teweeg. Geloof ons maar als we zeggen dat je reflexen stevig getest zullen worden.
Need for Speed: The Run zal nog een aantal andere racetypes bevatten, zoals bijvoorbeeld achtervolgingen. Het racen verliep alvast zoals we dat tegenwoordig kennen van Need for Speed, al zal er wel nog een klein beetje aan de afstelling moeten gesleuteld worden. Momenteel zijn de auto’s immers nogal gevoelig voor crashes.
Frostbite
Om die crashes en andere vernielingen, zoals lawines, in beeld te brengen zal de game gebruik maken van Frostbite 2.0. Dat is inderdaad de engine van Battlefield 3 en we weten dus waar die tot in staat is. Grafisch zag de game er dan ook al vrij behoorlijk uit, al bevindt het zich nog in een pre-alpha fase. Deze Need for Speed: The Run is ook de eerste in de reeks waarin de speler uit de auto zal kunnen. Veel gamers vreesden al dat het spel in de richting van Grand Theft Auto en co zou gaan, maar de makers stelden ons snel gerust. De quicktime events die we al te zien kregen, zijn enkel interactieve cutscenes. Need for Speed: The Run wil immers een verhaal vertellen en dan willen ze dat liever op een interactieve manier doen.