[GC 11] Escape Plan
Soms zijn er van die games waar je maar een beeld van hoeft te zien om er volledig verliefd op te worden. Die games stralen dan zo’n geweldige sfeer uit dat je alleen maar kan hopen en bidden dat de gameplay evenwaardig is aan die sfeer. Escape Plan is zonder twijfel zo’n game. Al van bij de eerste beelden waren heel veel journalisten benieuwd naar wat dit vreemd ogende spelletje zou brengen. Gelukkig konden we met 4Gamers al een beetje extra info verzamelen op Gamescom.
Laarg en Lil
In Escape Plan, dat van dezelfde makers is als Fat Princess, ga je aan de slag met Laarg en Lil, twee vreemde kereltjes met elk hun eigen mogelijkheden. Laarg is vooral zwaar en hij zal af en toe dus eens door de vloer kunnen zakken om zo een nieuwe weg vrij te maken. Lil heeft dan weer andere trucjes achter de hand. Hij (of zij, wie zal het zeggen) kan zichzelf opblazen om zo majestueus door de lucht te zweven. De makers hebben ons beloofd dat de twee hoofdpersonages nog meer kunstjes zullen vertonen, maar dat ze ook niet alles wilden verklappen.
Nu wil je natuurlijk ook weten waarvoor je al die extraatjes moet gebruiken. Laarg en Lil hebben een probleem en jij moet hen daar bij helpen. Ze worden lastig gevallen door minions (niet echt inventief, maar kom), die hen maar al te graag willen te grazen nemen. Het is aan jou om er voor te zorgen dat Laarg en Lil kunnen ontsnappen. Dit doe je door ze doorheen een vijftigtal verschillende puzzels te leiden. Die zitten vol gevaren, zoals valkuilen, elektrocutiegevaar of andere dodelijke narigheid. De vijftig puzzels spelen zich af doorheen vier omgevingen, namelijk prison, factory, sewers en workshop. Alleen van prison hebben we momenteel al beelden gezien.
Even aanraken
De hele gameplay van Escape Plan is gericht op de aanraakgevoeligheid van de PlayStation Vita. Wanneer je een keer met je vinger over een personage veegt, zal hij beginnen lopen. Tik je hem daarna aan, dan zal hij stoppen. Ook de omgeving is op die manier interactief. Je kan minions afleiden door even op de muur te tikken of je kan bepaalde zaken laten vallen door even tegen de achterkant van je handheld te kloppen. Veel meer is er eigenlijk niet aan. Op dat vlak kan je Escape Plan misschien het beste vergelijken met de games van Oddworld. Ook hier zal je af en toe je personages moeten opofferen om te proberen of jouw oplossing de juiste is om te ontsnappen. Het is waarschijnlijk ook daarom dat vooraan op de maag van Lil en Laarg staat hoe dikwijls ze het loodje hebben moeten leggen. Verwacht je dus maar aan een heleboel puzzels waarover je met regelmaat van de klok je hoofd zal breken. Heb je alle puzzels opgelost, dan kan je misschien ook nog eens op zoek gaan naar de collectables die doorheen de spelwereld verborgen zijn. Wat daarvan het nut zou zijn, dat konden de ontwikkelaars ons helaas nog niet vertellen.
Sfeervol kleurloos
Escape Plan is volledig gemaakt in zwart-wit, wat perfect past bij het spel. Niet te veel franjes, maar gewoon leuke, simpele humor en een al even simpele gameplay. Niets aan dit spel is ingewikkeld, buiten misschien de puzzels, en net dat maakt het helemaal compleet. Ook de muziek is helemaal toepasselijk. Leuke deuntjes, van dezelfde componist als die van Fat Princess, en klassieke muziek worden mooi afgewisseld en samen zorgen ze er voor dat de sfeer van het spel helemaal top is.