[GC 11] Assassin's Creed: Revelations
Een tijdje geleden kregen we een van de knapste trailers die we ooit hebben gezien voorgeschoteld. Daarin zagen we een iets oudere Ezio een robbertje uitvechten met enkele Tempeliers, om op het einde bijna met zijn nek in de strop te eindigen. Gelukkig kon hij net op tijd ontsnappen.
Op GamesCom kregen we een vervolg te zien op deze trailer, al ging het nu om een live demo van Assassin’s Creed: Revelations. Misschien iets minder indrukwekkend, maar wel veel informatiever. In de demo zagen we hoe Ezio achter de kapitein van de Tempeliers aangaat die hem heeft proberen op te hangen. Diezelfde kapitein heeft immers een speciale sleutel op zak, met name een van de vijf sleutels die samen toegang geven tot de bibliotheek van Altaïr.
Bommetje gooien
Tijdens de presentatie kregen we enkele zaken te zien, zoals we die al kenden uit voorgaande games. Gevechten en klimmen zijn daar het belangrijkste onderdeel van. Toch zitten er ook enkele nieuwigheden in het arsenaal van Ezio. Om te beginnen beschikt hij nu over Eagle Sense, een uitgebreide versie van Eagle Vision. Zo krijg je nu stukjes van het verleden te zien, waardoor je de trajecten van je tegenstanders kan bekijken. Hierdoor zal de speler nog beter onopgemerkt door de wereld kunnen sluipen. Dit is slechts een kleine aanpassing in verhouding met de toevoeging van bommen. Bij een bom denkt iedereen aan veel kabaal en veel schade, maar dat is niet altijd het geval in Assassin’s Creed: Revelations. Bommen kunnen op talloze manieren gebruikt worden. Je kan ze inderdaad gebruiken om een groepje vijanden snel een kopje kleiner te maken, maar dat is maar een aspect.
Bommen kunnen ook gebruikt worden in een val. Zo kregen we het voorbeeld van een bom die naast een lijk wordt geplaatst. Wanneer wachters dan een kijkje komen nemen, zullen ze voor een onaangename verrassing komen te staan. Ook zagen we een bom die je van de muur kan doen ketsen en die daarna ontploft, maar geen echte schade aanricht. Het perfecte afleidingsmiddel dus. Doorheen de wereld zal je ook een hoop ingrediënten voor bommen vinden. Die kan je gebruiken om nieuwe bommen te maken aan werkstations die je doorheen de spelwereld zal tegenkomen. Ook zagen we tijdens de demo hoe de animatie van de liften sterk is verbeterd. Die is nu veel beter geïntegreerd, zodat hij minder storend is.
Een extra assassijn
In Assassin’s Creed: Revelations zal je een jaar in het leven van Ezio beleven, tussen 1511 en 1512. Veel meer kunnen we je nog niet vertellen, want dat is ongeveer alles wat we weten. Ezio is op zoek naar vijf sleutels die door Altaïr zijn gemaakt en die samen toegang geven tot zijn bibliotheek, waar een belangrijk geheim is verborgen. Op die sleutels is nog een kleine verrassing voor Ezio verborgen. Altaïr heeft stukken van zijn leven opgeslagen op de sleutels, waardoor we in Assassin’s Creed: Revelations ook met hem aan de slag zullen kunnen gaan. Zo willen de makers een aantal losse eindjes aan elkaar knopen. Voor de allereerste keer zal je in een spel dus aan de slag kunnen met Desmond, Ezio en Altaïr. Hierin bestaat natuurlijk het gevaar dat het verhaal nodeloos ingewikkeld wordt, maar voorlopig behouden we het vertrouwen in de schrijvers van de reeks.
Grafisch leek Assassin’s Creed: Revelations een opgepoetste versie van Brotherhood te zijn. Alles ziet er weer een klein beetje beter uit, maar echt verrassende zaken moet je dus niet verwachten. Spijtig genoeg kregen we nog geen beelden te zien van Constantinopel, dus daarover kunnen we je in deze preview niets vertellen. We hopen natuurlijk dat ze ook daar een verbeterde versie neerzetten van hun weergave van Rome in Brotherhood.