HANDS-ON PREVIEW | Een eerste ontmoeting met Forspoken
New Yorkers zijn nogal verknocht aan hun stad. Dat is geen geheim. Op dat vlak zijn ze de Antwerpenaars of Amsterdammers van de Verenigde Staten. Allemaal klagen ze aan de lopende band op hun stad, maar zeg er als buitenstaander geen verkeerd woord over, want dan weten ze je te vinden. Wat gebeurt er dan wanneer je een New Yorker uit zijn omgeving haalt en in een fantasywereld dropt? Het antwoord daarop is Forspoken, een game van Luminous Productions.
Als de naam van de studio een belletje doet rinkelen, dan is dat niet ongewoon. Zelfs als ik het de eerste game van de studio. Luminous is immers de engine waarop Final Fantasy XV werd gebouwd en van waaruit deze studio ontstond. De helft van het team dat zijn schouders zet onder Forspoken werkte dan ook eerder al mee aan die game.
Dat zie je ook wel deels terug in de game zelf, want er zitten flink wat zaken in Forspoken die zomaar zouden kunnen weggelopen zijn uit Final Fantasy XV. Vooral de omgevingen, de manier waarop je rust kan nemen door even een kampvuurtje te bouwen en ook natuurlijk de graphics, die door het gebruik van dezelfde engine natuurlijk visueel nooit ver weg gaat van Final Fantasy XV. Niet dat alles er hetzelfde uitziet. De Luminous Engine heeft de voorbije jaren immers wat upgrades gekregen en dat toont wel.
Nu, genoeg over het technische aspect en de link met Final Fantasy XV. Het verhaal van Forspoken draait rond Frey Holland, die volledig tegen haar wil terecht komt in Athia, een andere wereld die wordt geteisterd door ‘The Break’, dat alles en iedereen in zijn pad verwoest. Mensen en dieren worden dan weer omgevormd tot angstaanjagende en bloeddorstige monsters. Wat The Break net is, dat is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval niet iets waar wij mee te maken willen krijgen.
Gelukkig lijkt Frey volledig immuun te zijn en besluit ze dan maar, eerst ietwat tegen haar zin, om de mensen van Athea te helpen. Dat doet ze niet alleen, want elke seconde van de rit zal ze bijgestaan worden door Cuff, een armband die zich met haar verbonden heeft en niet veel zin heeft om nog los te laten. Dat zorgt vaak voor komische gesprekken tussen de twee, waarbij de haat-liefdeverhouding veelvuldig van het scherm spat. De gesprekken voelen soms een klein beetje geforceerd, maar over het algemeen kunnen we zeggen dat de dialogen tussen de twee goed geschreven zijn.
Cuff zorgt er ook voor dat Frey haar magische krachten kan benutten. Tijdens de preview kregen wij toegang tot Purple Magic, waarbij Frey heel wat stenen naar haar vijanden kan schieten. Dat kan op verschillende manieren. Zo kan je met één kracht tegen snel tempo een hoop steentje afvuren, terwijl een andere kracht eerder grote brokstukken naar vijanden slingert. Welke je het liefste gebruikt, is helemaal aan jou. Later in de game zal je ook nog andere magische krachten krijgen, maar die hebben wij voorlopig nog niet gezien.
Naast de aanvalsspreuken heb je ook nog support spells, die je op allerhande manieren helpen tijdens gevechten. Zo kan je vijanden ter plekke vast zetten of iets naar hen gooien dat langdurig damage blijft toen. Tot slot is er ook nog Surge Magic, wat je een beetje kan zien als een ultimate, die je met tijd en stond kan lossen.
Een ander belangrijk aspect van de magische krachten van Frey is Magic Parkour. Daarmee kan je razendsnel doorheen de omgevingen bewegen, als je nog genoeg stamina hebt tenminste, en grote sprongen mee maken waar nodig. Ook hier hebben we nog maar de start van het gameplayelement ontdekt en was het soms nog een beetje voelen hoe het allemaal werkte, maar het zorgt in ieder geval voor flink wat snelheid in de game.
Magic Parkour is daarnaast ook heel nuttig tijdens gevechten. Graag je als speler goed in de flow met het dodgen van aanvallen, dan kan je vrijwel elke aanval ontwijken en counteren met een fikse tegenaanval.
Onze eerste kennismaking met Forspoken is alvast geslaagd. Het is nog even afwachten hoe de open wereld zich helemaal uitstreekt en hoe de game speelt als je wat meer magie ter beschikking hebt, maar het lijkt er alvast op dat het een amusante open-world RPG zal worden.
Heb de demo gespeeld maar ben niet zo onder de indruk, benieuwd naar reviews binnenkort
Geplaatst op 2022-12-12 18:09:20
Dat gevoel had ik dus ook. Speelde maar 'meh'.
Geplaatst op 2022-12-12 21:23:34
Ziet er uit en speelt als een early PS4-game.
Geplaatst op 2022-12-12 19:01:44
Dan moet je toch is hands-on gaan, want het ziet er absoluut niet als een (early) PS4-game...
Geplaatst op 2022-12-14 22:17:07
wat bedoel je met hands-on gaan ?
...
Geplaatst op 2022-12-15 20:12:22
Het zelf spelen (met je eigen handen), op je eigen scherm.
Geplaatst op 2022-12-16 10:01:44
als iemand zegt " ziet er uit en speelt als een early ps4-game" dan ga ik er vanuit dat hij/zij dat dan ook al gedaan heeft ...
net zoals jij naar dezelfde ervaring verwijst door te zeggen " dan moet je toch is hands-on gaan, want ..; "....
anyways...
Geplaatst op 2022-12-16 20:41:30
de game ziet er absoluut niet als een early PS4-game uit, en dat zeg ik uit eigen hands-on ervaring
Vandaar dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat hij het zelf heeft gespeeld
Geplaatst op 2022-12-17 00:56:20
Voor mij mag de “early” achterwege gelaten worden en mag het ps4 gedeelte blijven. Ziet er als een ps4 game uit, niet pro maar gewone ps4..
Geplaatst op 2022-12-19 09:28:47