HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Astro Colony is op de goede weg
Er is niks leuker dan games waarin je zaken moet automatiseren. Zo hebben we al enkele uren verspeeld in Satisfactory en dus kwam onlangs ook Astro Colony van Ontwikkelaar Terad Games op onze radar. Daarin ben je een astronaut die een van de eerste is om de ruimte te verkennen en een basis op te zetten.
Beginnen doe je op een klein platform waar je wordt begroet door een vriendelijke robot die je uitlegt geeft. Samen zet je de eerste stappen in de opbouw van je kolonie. Resources moet je verzamelen aan de hand van asteroïden die voorbij vliegen. Met een pickaxe kan je hiervan copper, iron, carbon, ice en meer verzamelen. Deze ruwe materialen kan je dan omvormen naar vervaardigde items. De eenvoudige zaken, waaronder bars smelten, kan je rechtstreeks in je inventory doen, maar naarmate je vordert zal je nood hebben aan productiemachines.
Hier start je dan ook met het automatiseren van de gehele workflow, want je kan bijvoorbeeld automatisch asteroïden laten vangen door een machine die dit omvormt en zo doorstuurt naar andere machines of een opslag. Elke machine komt namelijk met inputs en outputs waar je een conveyor belt aan kan koppelen. De conveyors belts zijn wel redelijk basic, want zo kan je geen bochten maken of afsplitsen. Je moet logic modules gebruiken om bijvoorbeeld items te duwen van de ene band naar de andere of filter of block modules om je resources te filteren. Uiteraard is er stroom nodig en de ontwikkelaar voorziet enkele mogelijkheden. Starten doe je met carbon om te zetten, maar je kan dit steeds verbeteren naar meer duurzamere alternatieven.
Nieuwe items, gebouwen, resources en meer kan je vrijspelen aan de hand van de tech tree. Hiervoor moet je enkele punten bevatten die zijn onderverdeeld in enkele categorieën met de basic science die je zelf kan verkrijgen door te mijnen. Andere zaken moet je vrijspelen in een labo waar je bijvoorbeeld een astronaut kan neerzetten. Je kan namelijk astronauten inviteren op je kolinie, maar dan moet je wel voldoen aan enkele basisvoorzieningen. Het is de ruimte en natuurlijk kan je met de kolonie rondreizen met boosters of voertuigen, maar dit komt niet zonder enig gevaar. De titel bevindt zich op dit moment in early access en we zijn wel wat bugs tegenkomen, maar de ontwikkelaar brengt quasi dagelijks nieuwe patches uit. De UI mag in onze ogen ook een grondige revamp krijgen, want die is echt onhandig.
LEES OOK: Alle Indie Flash review & previews
LEES OOK: Spelen met tijd in Timemelters
LEES OOK: Alles op orde in A Little to the Left
Hetgeen we nu konden ervaren van Astro Colony geeft ons een goed gevoel bij de verdere verloop van de ontwikkelperiode in early access. De basis zit goed, maar er is wel nog wat werk nodig om alles op punt te krijgen, want de UI is bijvoorbeeld onhandig en er zijn wel wat bugs die progressie moeilijk maken. Gelukkig is de ontwikkelaar wel on-top met deze zaken en zijn patches er snel.