HANDS-ON PREVIEW | Een frisse wind in Street Fighter 6
Street Fighter V was verre van populair bij fans van de franchise. Ontwikkelaar Capcom geeft duidelijk aan dat er geluisterd is naar alle feedback. Er zou hard gewerkt worden om met Street Fighter 6 de fans tevreden te stellen. Wij mochten afgelopen weekend aan de slag met de closed beta en het lijkt er inderdaad op dat er een nieuwe frisse wind waait doorheen de straten van Street Fighter dankzij nieuwe mechanics en een indrukwekkende character creator.
De speelbare personages waren Guile, Juri, Kimberly, Ken, Jamie, Chun-Li, Luke en Ryu. Street Fighter 6 staat achteraan in de tijdlijn van de franchise en dus hebben bekende personages een wat ouder uiterlijk gekregen. In totaal zullen er bij de release volgend jaar 18 speelbare personages zijn. Daarnaast kun je ook eigen personages maken om mee rond te lopen in de gemeenschappelijke Battle Hub. Hier kun je rondhangen in virtuele lobbies en anderen uitdagen door naar een Street Fighter arcade kast te gaan.
Deze hub kent een erg indrukwekkende character creator die ook gebruikt is door Capcom om bijvoorbeeld de Resident Evil personages mee te ontwerpen. Zeer diepgaand dus met realistisch wapperende haren en bewegende kledij. Alles is steeds vrij te kiezen inclusief stem ongeacht het geslacht dat je kiest. Zo kun je dus je visie tot leven laten komen. Je kunt kiezen uit een ridicule hoeveelheid neuzen, ogen, haarstijlen, lichaamstypes enzovoort. Zijn de voorontworpen lichaamsdelen niet genoeg? Dan kun je met sliders alles aanpassen zoveel je wil. Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat er extreem veel bizarre figuren rondlopen in de hub, die meer op aliens lijken dan op mensen. De hub is leuk en is nooit een verplichting. Ook vanuit het hoofdmenu kun je een match opstarten.
Er zijn twee besturingsopties: classic en modern. De classic besturing maakt gebruik van zes knoppen en is daardoor eigenlijk ideaal voor spelers die gebruik maken van een Fight Stick. Dit geeft een betere controle over de acties van je personage. Het is ook makkelijker om combo’s aan elkaar te rijgen. Maar lang niet iedereen heeft een Fight Stick waardoor de moderne besturing het merendeel zal bekoren. Bepaalde speciale acties zijn aan één knop gebonden bij de moderne besturing, terwijl je op de Fight Stick steeds heel wat knoppen moet indrukken. Eenvoudiger dus, maar het nadeel aan de moderne besturing is dat je maar een zeer beperkte hoeveelheid speciale acties op deze manier kunt gebruiken, waardoor je voorspelbaar wordt. Street Fighter 6 is dus zeer toegankelijk voor nieuwe spelers, maar het plafond om echt goed te worden is hoog.
Street Fighter 6 kent een mix van oude en nieuwe mechanics, waarbij alles draait rond de nieuwe Drive Gauge. Deze meter staat onder je levensbalk en laat je toe om gefocuste bewegingen uit te voeren. Zo kun je een Drive Impact uitvoeren door tegelijk de heavy kick en heavy punch in te drukken. Vervolgens voer je een machtige aanval uit die zelfs doorheen twee aanvallen van je tegenstander kan beuken vooraleer het raakt en je tegenstander tot pulp herleid. De Drive Parry is een goed getimede beweging waarmee je alles behalve worstelgrepen automatisch tegenhoudt. Drive Reversal voert een tegenaanval uit vanuit een verdedigende houding. Drive Rush laat je dan weer erg snel naar voor sprinten. Ten slotte kun je Overdrive moves uitvoeren, beter bekend als EX-moves. Overdrive moves brengen meer schade toe of laten objecten sneller over het scherm vliegen. De Drive Gauge is een mooie toevoeging die spelers een heel resem aan nieuwe moves en strategieën biedt.
Heb je de Drive Gauge opgebruikt, dan kom je in een burnout status terecht. Hierdoor moet je voortdurend de status van de meter in de gaten houden. Je kunt in deze status namelijk geen cruciale Drive moves meer gebruiken totdat je in het offensief gaat om zo de meter weer op te vullen met rake aanvallen. Erger is nog dat je langere stuns ervaart en zeer snel duizelig wordt wanneer je schade krijgt. Zelfs tijdens het blokkeren kun je Knock Out gaan door chip damage. Het mag duidelijk zijn: vermijd de burnout status. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want je wil natuurlijk zo veel mogelijk gebruik maken van deze coole speciale moves.
De combat van Street Fighter 6 voelt enorm soepel aan. Door de knappe animaties lijkt er ook steeds enorm veel kracht achter elke stoot of klap te zitten. Dat speelt ook mentaal een rol. Je voelt je al snel haantje de voorste wanneer enkele klappen goed raak zijn. Ook vanuit het andere perspectief geldt dit, want je zal sneller panikeren wanneer je klappen krijgt omdat alles er zo bruut uitziet. Het is dan ook goed om steeds Drive acties achter de hand te houden omdat deze in mum van tijd het momentum kunnen ombuigen. Deze geven vooral op gevechten van dichte en medium afstand, doordat je vuurballen en uitgerokken ledematen van verre afstand simpelweg kunt counteren. In de beta zagen we vooral de Drive Impact vaak terugkomen. Doen twee spelers deze move tegelijk, dan krijg je een zeer cool slow motion effect te zien.
De hype is compleet met het nieuwe "Real-Time Commentary" systeem. Bekende commentatoren hebben hun stem uitgeleend en geven verrassend levendig commentaar op al datgene wat je doet tijdens de fight. Hoe groter je combo, hoe harder ze roepen en hoe sneller ze praten. Je krijgt echt het gevoel alsof je meespeelt in een belangrijk toernooi. Na verloop van tijd merkten we wel redelijk wat herhaling in de gebruikte zinnen, afwachten of dat zo blijft bij de release. Een ander heikel punt is de online connectie. Deze is voor het grootste deel vrij soepel maar wanneer je zoals ondergetekende in het midden van de nacht speelt of vroeg in de ochtend, dan merk je wel dat je tegen spelers van andere continenten uitkomt. Dit met de nodige haperingen en vertragingen tot gevolg. Dat gezegd zijnde is de connectie op normale uren van de dag supervlot.
Street Fighter V was bij de release een leegstaand huis, waarbij Capcom beloofde om het nog op te vullen na de release. Street Fighter 6 voelt nu al als een goed bemeubelde villa. Werkelijk elk aspect van de game is verbeterd en komt zowel hardcore gamers als nieuwkomers ten goede. Het grootste nadeel aan deze closed beta is dat het alweer is afgelopen. De online connectie en het aantal zinnen van de commentatoren mag nog aangepast worden, maar daar hebben we na het spelen van deze beta alle vertrouwen in gekregen. Laat maar komen die game.