Hands-on preview: Trials Evolution
Gas geven , remmen en vooruit- of achteruit leunen: een doodeenvoudige besturing die zo uit een flashgame zou kunnen komen. Niets is eigenlijk minder waar, want de originele Trials-games van RedLynx waren speelbaar in je browser en de kern van de gameplay is – buiten enkele tweaks – nog steeds dezelfde. Met Trials Evolution brengt de Finse ontwikkelaar het tweede deel van deze franchise naar XBLA. Wij sloegen op de Gamescom-vloer een praatje met een van de ontwikkelaars, speelden de beschikbare levels en zagen dat het goed was.
Drukbezochte pods
Antti Ilvessuo, een op het eerste zicht erg nuchtere Fin, stond te blinken naast de vier pods die Microsoft had uitgetrokken om Trials Evolution te promoten op Gamescom. Terwijl er verderop ettelijke toestellen wezenloos en verlaten bijlagen, kregen de RedLynx-consoles geen moment rust. Altijd een goed voorteken om aan een preview te beginnen.
Hoewel de voorlopige build die we te zien krijgen op Gamescom er al behoorlijk lekker uitzag en erg vlot speelde, werden we verzekerd dat er nog een aantal verbeteringen mogelijk zijn. Op de vraag wanneer we deze titel in de Marketplace mogen verwachten, kregen we een veelbetekenende Blizzard-quote teruggekaatst: “It’ll be done when it’s done”. De PR-verantwoordelijke van RedLynx liet verstaan dat ze de titel graag rond Nieuwjaar in de digitale rekken zouden willen hebben liggen, maar officieel is nog geen releasedatum vrijgegeven.
Een extra dimensie
Het eerste wat opvalt wanneer je de nieuwe game te zien krijgt, is het feit dat alle levels zich buiten in de open lucht afspelen. Gedaan dus met de vaak donkere, generieke, industrieel geïnspireerde achtergronden van Trials HD, welkom aan de nieuwe uitgestrekte open omgevingen. De gameplay is essentieel nog steeds 2D, maar het spoor van de motor die je bestuurt duikt af en toe wel onder een hoek van 45 graden in het beeld, waardoor de ervaring eerder driedimensineel toont.
Ilvessuo wees ons erop dat alle achtergronden en omgevingen in de game volledig uniek zijn, wat we graag willen geloven: we kwamen houten platformen, gigantische jumps, geanimeerde stenen handen die zich sluiten nadat we erdoor scheurden, tegen – allemaal overgoten met de bekende saus van explosies en rondvliegend puin. “Who doesn’t like explosions?”, grijnsde de Fin en gelijk heeft hij.
We maakten in enkele tracks ook kennis met de invloed van water en de physics die daarmee gepaard gaan. Sommige van de stammen waar je op landt steken gedeeltelijk uit een vijver of een plas. Op deze obstakels moet je niet alleen zorgen dat je overeind blijft, maar je mag ook niet te ver het water inrijden, want daardoor zal je motor onvermijdelijk opblazen.
Alweer blijven proberen...
Zoals we al aanhaalden voelen de controls vrijwel hetzelfde aan als die van Trials HD en dat is zeker geen slechte zaak. De ontwikkelaar vertelde dat bepaalde subtiele moves ietwat werden aangepast na feedback van de community, maar dat waarschijnlijk enkel de erg ervaren spelers dit zouden gaan opmerken. Vooral in de meer technische levels, waar snelheid veel minder van belang is dan techniek, kan elk zetje en elke fractie gas die je geeft nog steeds een wereld van verschil maken. Dit maakt deel uit van de verslavende “faal-en-probeer-meteen-opnieuw”-gameplay die ons zo verslingerd maakte aan Trials HD. Terugkeren naar een vorig checkpoint gebeurt nog steeds met een druk op de knop en zet je naadloos – zonder laadtijden – klaar voor een nieuwe poging. Op de tracks die we speelden leken deze checkpoints nog steeds even genereus verspreid als bij de voorganger, een nodige voorwaarde om de trial-and-error-stijl weg te houden van potentiële frustraties omdat je hele stukken zou moeten hervatten omdat één enkel obstakel er teveel aan is.
Qua structuur van de singleplayer heeft men voor vloeiendere ervaring gekozen, met unlocks die ook een zekere skill zullen vereisen. Bij Trials HD kon je door het behoorlijk presteren in easy en medium races eigenlijk vrijwel alle expertraces vrijspelen. Trials Evolution pakt het dus iets anders aan, en op het eerste zicht lijkt het nieuwe skill-based progressiesysteem een verbetering te zijn voor de franchise.
Nieuw: multiplayer
Naast het feit dat je nog steeds de prestaties van je vrienden tijdens het racen kan volgen op je scherm – een feature die bijdraagt aan het “ik ga nog een keer proberen om het beter te doen”-gevoel, biedt RedLynx deze keer ook een volwaardige multiplayer aan. Met maximaal vier spelers kan je tegelijk aan de slag, zowel offline als online.
Ook de speciale technische uitdagingen maken hun comeback in deze Trials Evolution. We speelden onder andere met een UFO die we, voorzien van dezelfde controls als de bikes, moesten landen op diverse platformen. Cash die je verdient in beide spelmodi kan je gebruiken om je motor en je outfit te customiseren met een systeem dat ook alweer dieper gaat dan de voorganger.
Om het geheel af te maken, zal er ook een volledige designmodus geïntegreerd worden – dezelfde als degene die de ontwikkelaars gebruikten om hun levels te ontwikkelen. Met uitgebreide ranking- en share-opties, niet alleen met je vrienden maar ook met de ganse Xbox Live community, lijken de mogelijkheden en de potentiële speelduur vrijwel onbeperkt te gaan worden.