HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Met de trein op stap in Sweet Transit
Ontwikkelaar Ernestas Norvaišas klinkt voor velen niet meteen bekend in de oren, maar hij was een van de 3D-artiesten die meehielp met de ontwikkeling van Factorio. Op zijn eentje heeft hij geknutseld aan een nieuw project, genaamd Sweet Transit, dat in zijn kern wel wat doet denken aan Factorio, maar qua visuele setting het over een andere boeg gooit. Sweet Transit brengt ons immers een wereld waar alleen treinen gebruikt kunnen worden voor transportatie.
Na een kleine, optionele tutorial gingen we aan de slag met onze eerste wereld. Je kan deze volledig naar je wensen genereren en je krijgt bijvoorbeeld de opties om te kiezen hoeveel water of bergen je op de map wenst, maar ook de grootte van de map kan je zelf bepalen. In Sweet Transit start je een klein dorpje op dat je langzaam laat groeien in populatie, maar ook productie. Om deze groei tegemoet te komen, moet je resources verzamelen of produceren. Op de map zal je een aantal resources terugvinden die je kan verzamelen, maar je kan ook andere installaties neerzetten die bijvoorbeeld aardappelen oogsten om je inwoners voedsel te verschaffen.
Je productielijnen moet je goed in het oog houden, want een te snelle groei kan snel nadelig worden, iets dat we zelf meermaals hebben ondervonden. De noden van je inwoners zijn ook belangrijk, want wanneer er aan sommige eisen niet wordt voldaan, denk aan te weinig voedsel of werk, dan vertrekt men. Je hoort ons misschien al afkomen met het volgende, maar we vonden dat de nadruk iets teveel wordt gelegd op de opbouw van je stad in plaats van op je treinen.
De treinen dienen om alles in je wereld te transporteren voor zowel resources, geproduceerde items of werknemers die naar hun werk gaan. Het is belangrijk dat je hier goed nadenkt over hoe je alles wil aanpakken, want zo is een warehouse dat alles opvangt op een centrale spot een aanrader. Met signalisatie moet je alles in goede banen leiden. Zo moet je op de correcte plaatsen signalisatie voorzien, zodat je treinen niet tegen elkaar botsen. Dit lijkt eenvoudig, maar het vergt wel wat denkwerk, vooral wanneer je begint uit te breiden. We hadden wel wat meer verwacht buiten treinen te bouwen en correcte routes te voorzien, omdat je eigenlijk vooral bezig bent met de uitbreiding van je stad.
Sweet Transit zet met zijn core gameplay alvast een stevige basis om op verder te bouwen. We hopen wel dat de focus wat meer naar de treinen verschuift en wat er allemaal komt bij kijken, want op dit moment waren we vooral bezig met ons dorp in goede banen te leiden en zien dat een snelle groei ons niet achtervolgt.