HANDS-OFF PREVIEW | Skull & Bones is bijna klaar voor de wilde zee
Acht jaar. Zo lang heeft het geduurd voor we eindelijk aan de slag konden gaan met Skull & Bones. Wat ooit een soort spin-off van Assassin’s Creed IV: Black Flag was, is ondertussen uitgegroeid tot een ietwat andere game, maar wel nog altijd gebaseerd op het veroveren van de zeven zeeën als piraat.
In Skull & Bones start je als een overlever van een scheepswrak. Je belandt ergens op een eiland en het enige dat je nog hebt om te overleven zijn een klein bootje en een speer. Vanaf dan begint je reis om uit te groeien tot de grootste piraat die de wereld ooit gezien heeft.
Dat doe je door resources te verzamelen, opdrachten te vervullen en je infamy de hoogte in te jagen. Dat laatste is het belangrijkste om je reputatie te verhogen en toegang te krijgen tot meer opdrachten en ook nieuwe blueprints.
Die blueprints kan je gebruiken om nieuwe schepen te bouwen, waarvan je verschillende soorten hebt. Een cargo ship is goed om veel materiaal te vervoeren, terwijl een firepower ship dan weer flink wat schade kan aanrichten bij je vijanden. Tot slot heb je ook nog navigation ships, waarmee je snel grote afstanden kan afleggen. Afhankelijk van je doel kan je dus verschillende schepen in gebruik nemen. Vergeet ook zeker je crew niet tevreden te houden, want als je dat niet doet kan er wel eens muiterij losbreken.
De opdrachten die je in Skull & Bones moet uitvoeren zijn voornamelijk gericht op het veroveren van andere schepen, maar je kan ook settlements en forten aanvallen. Daarvoor kan je wel best enkele vrienden optrommelen. Je kan Skull & Bones alleen spelen, maar veel zaken zijn leuker en natuurlijk ook wat eenvoudiger als je met vrienden speelt. De makers geven zelf aan dat de mechanics achter de game ontwikkeld werden met co-op in het achterhoofd.
Je kan er ook voor kiezen om in een PvP-server te duiken, om andere spelers te beroven. Wanneer je een gevecht aangaat, kan je er voor kiezen om het schip van je tegenstander te laten zinken, maar wil je echt veel resources verzamelen, dan moet je een boarding manoeuvre uitvoeren. Maak je trouwens ook niet te veel zorgen wanneer je zelf ten onder gaat. Een groot deel van je cargo krijg je gewoon terug. De rest kan je dan weer gaan zoeken in de oceaan, al moet je er wel rekening mee houden dat ook andere piraten het niet zullen laten om op schattenjacht te gaan.
Een game als Skull & Bones staat of valt natuurlijk met de hoeveelheid content en de ontwikkelaars beloven dat ze de jaren na release nog met een pak extra content zullen komen. Die zal bestaan uit grote en kleine events en andere content, die allemaal gratis beschikbaar moet zijn voor alle spelers.
Skull & Bones is op het eerste zicht goed op weg om de pirantenfantasieën van heel wat spelers te vervullen. Alles hangt natuurlijk af van de content en of de gameplay leuk blijft, maar wat we er nu al van zagen, wijst in een goede richting. Na acht jaar vaart Skull & Bones op 8 november 2022 eindelijk uit.
Dees zou wel succes gehad hebben toen we nog in lockdown zaten. Maar nu?
Dunno hoe die andere titels van Ubisoft het doen, maar The Crew 2 en The Division 2 blijven ondersteund worden. Hoe het met Riders Republic zit? (Steep heeft heeft wel support gehad maar veel/lang was het ook niet.)
Een nieuwe Rayman of Prince of Persia though...
Splinter Cell Remaster is toch iets...
Geplaatst op 2022-07-07 21:22:22, bewerkt op 2022-07-07 21:23:53
En waarom zou het wel of niet slagen van dit spel afhangen van een lockdown? Dat is iets dat je letterlijk van elke game zou kunnen zeggen.
Geplaatst op 2022-07-08 10:14:59
Meer volk dat (verplicht) binnen zit, en iets zoekt om samen te spelen op lange termijn om sociale contacten te onderhouden.
Dunno, ik wil de cijfers wel is naast elkaar zien van online spelers voor de Covid-19, tijdens, en nu semi-post.
De game is misschien perfect speelbaar solo, maar de coop/online community wordt weer gepushed -waar niks mis mee is-.
Maar daar heb je ook dan de spelers voor nodig, en om deze weg te lokken(?) van andere online titels moet je toch iets stevigs (vernieuwend?) hebben om aan te bieden.
Geplaatst op 2022-07-08 10:23:29, bewerkt op 2022-07-08 10:25:33
Allemaal waar wat je zegt, maar dat geld toch voor elke titel? Zelf voor SP games, er werd inderdaad meer gegamed tijdens lockdown. Maar om nu te zeggen dat het succes zou gehad hebben tijdens lockdown, maar erna niet. Op wat is dat dan gebaseerd? Tijdens een lockdown, zal elk spel sowieso meer verkopen, de ene veel meer dan de andere OFC, maar in general, zal dat sowieso altijd wel meer zijn. Wilt daarom niet zeggen dat een spel niet gereleased in Lockdown gaat falen of tegen slaan toch?
Geplaatst op 2022-07-08 10:31:21
Maar bij deze ligt er een focus op Coop, community en PvP.
Hoe actief deze blijft zal het succes -in zekere mate- bepalen
Nuja, we zien wel
Mijn focus ligt op Singleplayer ervaringen waar ik op men gemak verdrink in de wereld die ik verken.
Geplaatst op 2022-07-08 13:14:38
Ik ben één van die weinige mensen die Black Flag veruit de minste vond dus ik loop hier niet echt warm voor. Als we nu spreken over een nieuwe AC in boeiende setting, Splinter Cell of Ghost Recon (Wildlands vibe), YES PLEASE =)
Geplaatst op 2022-07-08 07:49:49
Geeft mij een Black Flag gevoel. Laat maar komen dus :)
Geplaatst op 2022-07-08 10:34:10
Leek me leuk spel, tot ik weer zag dat er geen story based SP is, en dat het weer maar eens een live service moet zijn :(
Zal AC Black Flag nog maar eens spelen zekers? :(
Geplaatst op 2022-07-08 20:19:26
Ben ik nu de enige die dit ziet of is het echt toeval, maar net onder het nieuwe stuk dat begint met
"Je kan er ook voor kiezen om in een PvP-server te duiken"
Dat hieronder 7 zinnen recht onder elkaar allemaal eindigen met je 🤔 misschien iets onnozel maar toch gek toeval 😅
Ohja erbij zeggen, je moet het artikel dan ook weer bekijken op een iPhone 13 denk ik 🤦🏻♂️ never mind
Geplaatst op 2022-07-08 20:46:46
Het woord je wordt dan ook maar 37 keer gebruikt in het artikel
Geplaatst op 2022-07-10 16:00:07