HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Een waar gladiatorengevecht in We Who Are About To Die
We Who Are About To Die is het van een Vlaamse ontwikkelaar, die de afgelopen zes jaar al zijn vrije tijd heeft gebruikt om een idee op papier uit te werken tot een volledige game. We keren daarbij terug naar de Romeinse tijd waar we in de huid kruipen van een gladiator die vecht voor zijn vrijheid, overgoten met roguelite elementen die worden vergezeld van een combat met een flinke knipoog naar Mount & Blade.
De eerste keer dat je de controle over je personage krijgt is het even schrikken, omdat de controls anders zijn dan we gewend zijn. In eerste instantie vergeleken we het met pakweg Gang Beasts. De combat, waarin je aan de hand van directionele aanwijzingen met de muis je gladiator in een bepaalde laat slaan of blokkeren, is natuurlijk belangrijk en het neemt even de tijd om het onder de knie te krijgen. De camera maakt het ook niet gemakkelijker. De focus ligt daarbij steeds op één vijand en even naar een andere vijand overschakelen vonden we zelf ook een beetje vergezocht qua toetsencombinatie.
Je vecht tijdens de game in een arena die vol zit met toeschouwers en die willen entertainment. Aan de hand van je prestaties zullen de toeschouwers je toejuichen of je net bestoken met fruit. Dat heeft dan weer invloed op je multiplier die op het einde dicteert hoeveel extra centjes je verdient. Dat geld kan je spenderen aan nieuwe uitrusting en wapens, waar je trouwens veel combinaties hebt, maar ook aan bijvoorbeeld dokters of trainingen. Zit je krap bij kas dan kan je beroep doen op enkele sponsors.
Je kan telkens kiezen uit enkele matches die je wil aangaan en dit kan solo, duo of in groep zijn. Om het extra spannend te houden weet je niet altijd op voorhand wat voor wedstrijd je krijgt. In de arena moet je je uiterste best doen om te overleven, want wanneer je sterft is het gedaan met dat personage en moet je helemaal opnieuw beginnen. Dankzij een generator kan je een nieuw personage bekomen, met een kleine achtergrond en vaardigheden waarin men uitblinkt. De ene run zal dus nooit echt hetzelfde aanvoelen als de andere, mede door de random events die kunnen plaatsvinden of de rewards wanneer je personage een nieuw level bereikt.
We Who Are About To Die heeft de elementen om een toffe en plezierige titel te worden. De combat is iets waarin je beter hoe meer je speelt, maar we merken ook wel dat er nog wat werk is om het helemaal goed te krijgen. De lancering in early access zal hopelijk goede feedback teweegbrengen om dit allemaal in orde te krijgen.