HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Achilles: Legends Untold haalt nog geen mythische proporties
Achilles: Legends Untold van ontwikkelaar Dark Point Games haalt inspiratie bij de Griekse mythologie voor een isometrische RPG. We spelen als Achilles die wordt gedropt in de jarenlange oorlog tussen Ares en Hades. Jij strijdt aan de kant van Hades en onderweg kom je nog heel wat bekende figuren tegen.
De titel bevindt zich op dit ogenblik in early access, waar we toegang krijgen tot het eerste chapter van de in totaal vijf die we bij de release mogen verwachten. Een aantal quests staan voor je klaar, maar echt veel zijn het er niet en de quest markers die je moeten helpen, staan ook nog niet volledig op punt. Soms gaven ze zelfs niets aan. Op deze tocht zal je verschillende vijanden tegenkomen met menselijk bloed, maar ook unieke wezens uit de Griekse mythologie.
De combat is een combinatie van hack & slash met een beetje souls-invloeden, vooral op vlak van moeilijkheid. Je moet je aanvallen goed timen of op tijd terugtrekken, want een slag van een vijand kan stevig inhakken op je health. Momenteel zijn we nog niet helemaal overtuigd van hoe de combat werkt, want alles voelt nogal clunky aan. We stierven ook een paar keer gewoonweg omdat de controls niet meewerkten. Her en der kunnen vijanden ook samenwerken om een bepaalde move op je uit te voeren, dus opletten en tijdig reageren is de boodschap.
Wanneer je vijanden verslaat krijg je souls die je kan spenderen in de skill tree. In de skill tree krijg je tal van mogelijkheden om je personage te versterken met nieuwe vaardigheden, waaronder de mogelijkheid om springend naar vijanden te slaan wanneer je loopt, maar ook je stats te boosten. Dit kan je allemaal doen aan de Shrines of Hades die ook dienen als checkpoint of om te teleporteren naar eerder bezochte shrines.
Bij Hephaestus kan je dan weer je equipment verbeteren met de gevonden materialen in de spelwereld, maar zal je ook equipment kunnen aankopen, zoals health potions of bommen. Achilles kan namelijk naast zijn hoofdwapen ook items gooien naar de vijand, het wapen versterken of potions opdrinken die je in een bepaalde skill versterken. Denk bijvoorbeeld aan poeder dat een extra bloeding veroorzaakt bij vijanden.
Wat ontwikkelaar Dark Point Games op papier wil brengen met Achilles: Legends Untold klinkt goed, maar de uitwerking reflecteert dit niet. De in onze ogen belangrijkste feature, de combat, voelt clunky aan en zal je op momenten eerder tegenwerken dan een gevoel van voldoening brengen. Op dit moment heb je ook niet veel te doen in de Grieks mythologisch geïnspireerde wereld. Nog even afwachten dus