HANDS-ON PREVIEW | De open wereld in met Elden Ring
Op het einde van de maand komt het langverwachte Elden Ring in de winkelrekken en wij kregen alvast de kans om ons te verdiepen in de brutale wereld van de game. In deze preview, die een goede zes uur duurde, startten we om te beginnen met eerst een broodnodige tutorial.
Starten doen we in een grot, waar we de eerste basisgameplay aangeleerd krijgen. Eenmaal we de uitgang bereikt hadden, waren we klaar voor het avontuur. Bij de eerste stap in de frisse buitenlucht worden we verwelkomt door een zonnige omgeving die bijzonder ver rijkt, want met Elden Ring kiest de ontwikkelaar voor meer openheid in de levels. Daardoor heb je bovendien minder de kans dat je vast komt te zitten bij een gevecht waar je maar niet voorbij geraakt. Zo kwamen we een brug tegen die vernietigd was en de enige manier om die te ontwijken leek doorheen een kasteel hoog op een klif, maar wie goed keek, kon ook via een klein verdoken stukje weg verder komen.
Langs de andere kant zorgde dat er ook wel voor dat we niet meteen wisten waar we naartoe moesten of in welke volgorde sommige zaken moesten gedaan worden voor het verhaal. De kampvuren die je tegenkomt geven je wel een indicatie waar je naartoe moet, maar het mocht voor ons iets meer het handje vasthouden zijn. De open wereld is uiteraard wat onderverdeeld qua moeilijkheidsgraden, maar je wordt nooit tegengehouden om een gebied te betreden waar je eigenlijk nog te zwak voor bent. Je voelt je wel klein in deze wereld, want de structuren en sommige vijanden zijn immens en dus is er soms wat denkwerk nodig om te weten hoe je ze moet aanpakken. Daarnaast beschik je ook nog over een paard om de open wereld te verkennen of het gewoon op een lopen te zetten wanneer een vijand toch net iets te veel blijkt te zijn.
Uit nieuwsgierigheid benaderden we het kasteel even en daar zal je meteen de vibe van klassieke Soulsborne-games krijgen, met vijanden die rondlopen en her en der een boss fight om een stukje verder te geraken. De moeilijkheidsgraad zit in onze ogen ook wel goed. Het is zeker niet eenvoudig, maar mocht het maar niet lukken, kan je altijd iemand oproepen om in co-op het gevecht aan te gaan. Je kan niet kiezen wie die persoon is, maar een extra zwaard is altijd meegenomen.
Een lege wereld zou natuurlijk snel saai worden, maar gelukkig vind je doorheen het landschap verschillende kleinere vijanden, maar ook verschillende kampen en grotten. Die kunnen resources of upgrades voor je personage bevatten. Her en der zal je ook begroet worden door unieke NPC's die je helpen met nieuwe krachten of de mogelijkheid bieden om spells te kopen. Zo ontmoetten we een heks die ons de mogelijkheid gaf om ghosts te summonen, in ons geval een drietal wolven, die ons dan bij een gevecht hielpen.
Elden Ring zal de fans van het Souls-genre zeker weten aan te spreken. De toevoeging van wat meer openheid in de wereld is positief, maar anderzijds mag er ook best wat meer richting gegeven worden om verder te komen in de wereld en het verhaal. Natuurlijk hebben wij slechts een klein deel van de wereld kunnen verkennen, dus wie weet is het in de volledige game weer helemaal anders.
kijk erg uit naar deze game, hopelijk een goede soulborne game, alvast geen lange laadtijden meer op de ps5 zoals op de ps4
Geplaatst op 2022-02-11 09:55:42