HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - WARNO doet het momenteel met weinig content
WARNO is het werk van ontwikkelaar Eugen Systems, die we reeds kennen van games zoals Wargame en Steel Division. Deze keer neemt men ons opnieuw mee naar de koude oorlog, met ook gameplay die we maar al te goed kennen van de ontwikkelaar.
Op dit moment bevindt WARNO zich in early access en je merkt dit meteen aan de hoeveelheid content die er beschikbaar is. Uiteraard is er de multiplayer, maar voor mensen die graag alleen spelen, is er buiten de skirmish niet veel meer beschikbaar. De tutorial, campaign en operations zijn alllemaal voor een latere datum. Je krijgt wel een aantal eenheden tot je beschikking die gaan van infanterie tot vliegtuigen. Voor de start van een gevecht kan je een battle group laten samenstellen door de AI, maar je kan ook volledig zelf kiezen. Daarna kies je welke eenheden je effectief meeneemt naar het slagveld. Gelukkig kan je op voorhand elke unit inspecteren, om te weten wat ze allemaal kunnen toevoegen in de strijd.
Eenmaal op het slagveld kan je een aantal eenheden aankopen die je dan kan plaatsen op het veld. Je hebt wel een gelimiteerd aantal punten beschikbaar, maar iedere minuut krijg je er een vast aantal bij. Dit laat je dan toe om tussendoor nieuwe eenheden aan te vragen om je te helpen op het veld. Je moet wel opletten, want iedere eenheid kan maar een aantal keer worden opgevraagd. Zo kan je bijvoorbeeld maar drie tanks van hetzelfde model oproepen. Dit systeem is reeds bekend vanuit de vorige titels van de ontwikkelaar, maar we vinden het persoonlijk spijtig dat dit nog steeds aanwezig is. Wij hadden liever gezien dat je gewoonweg zoveel eenheden kan aankopen die je wenst, zolang je de punten hebt om ze aan te kopen. Op deze manier wordt de tactische vrijheid toch een beetje beknot door de game zelf.
De engine van Eugen Systems doet ook in WARNO weer straf werk, met mooie details wanneer je inzoomt en een duidelijk overzicht wanneer je alles van wat verder overschouwt. Bij bepaalde kijkhoeken wordt het soms wel redelijk druk door alle iconen die te zien zijn.
Met WARNO brengt ontwikkelaar Eugen Systems de alom bekende formule van hun vorige games terug, wat voor de fans natuurlijk goed nieuws is. De game is momenteel wel nog in early access, met als gevolg dat de hoeveelheid content wel heel pover is.