HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - The Anacrusis heeft wat last met de balans
Bij de aankondiging van The Anacrusis door ontwikkelaar Stray Bombay deed het ons meteen denken aan games zoals Left 4 Dead. In de game zit je gevangen op een ruimteschip met drie andere personen en moet je een hoop buitenaardse wezens verwijderen. Momenteel is de game in early access en heb je toegang tot de eerste drie episodes van je reis.
Iedere episode heeft opdrachten die uitgevoerd moeten worden. Tussendoor kan je gelukkig wel schuilen in een control room, dat ook meteen dient als checkpoint. Bij de start van een episode kan je zelf een wapen kiezen, maar op dit moment is er niet veel keuze buiten de assault rifle, submachine gun en shotgun. Een pistool heb je standaard op zak en in tegenstelling tot de andere wapens heeft die ook een oneindig aantal kogels. Doorheen de verschillende ruimtes zal je wapens tegengekomen, maar ook gadgets om je te helpen, waaronder granaten en sentry guns. De AH matter compilers kunnen je personage dan weer wat extraatjes geven.
Iedere run zal anders aanvoelen dankzij een ‘AI driver’, maar spijtig genoeg zorgt dat er ook voor dat de balans van de game soms vreemde sprongen maakt. De sterkere vijanden worden gelukkig aangekondigd door de personages, maar als je bijvoorbeeld een grabber tegenkomt, is het eigenlijk meteen met je gedaan, want zonder waarschuwing zit je vast en moet je wachten op je teamgenoten om je te bevrijden.
Mocht je niet aan genoeg spelers geraken, zal een AI het personage overnemen en die doet dat eigenlijk zeer goed. In plaats van een blok aan je been te zijn, vecht hij goed mee en helpt je ook wanneer je bijvoorbeeld bent neergehaald. Op moment van schrijven ondervonden we wel wat problemen met de hit registratie of een server die voor lag spikes zorgde..
Tijdens de eerste speelsessie met The Anacrusis hadden we meteen dat Left 4 Dead-gevoel, maar erna merkten we al snel de hindernissen en problemen die moeten worden aangepakt door de ontwikkelaar. Op dit moment is het een ruwe diamant, maar met wat slijpwerk valt er iets moois van te maken.