HANDS-OFF PREVIEW | Forspoken gooit je in een nieuwe magische wereld
Bij de aankondiging was Forspoken, toen nog Project Athia, een titel die meteen de aandacht trok. Vooral de manier waarop het personage door de open wereld bewoog, in combinatie met flink wat monsters en stevige combat, was intrigerend. Wij kregen onlangs de kans om wat meer van de game te bekijken.
Forspoken draait rond hoofdpersonage Frey. Op haar 21e is ze de weg vrijwel helemaal kwijt. Ze staat op het punt om de gevangenis in te draaien en kan enkel nog op zichzelf en haar kat Homer rekenen. Frey droomt er dan ook van om te kunnen ontsnappen uit New York City, om zo een nieuw leven op te bouwen. Die wens gaat in vervulling, alleen misschien niet zoals ze dat zelf had verwacht.
Frey komt daarbij terecht in Athia, een nieuwe wereld die bedolven wordt onder een groot kwaad. Iets dat ‘The Break’ heeft is losgelaten en verovert stap per stap alles en iedereen, tot er nog maar enkele veilige plekken in de wereld over zijn. Je raadt het al, Frey moet aan de slag om Athia te redden.
Gelukkig beschikt ze over flink wat speciale krachten. Daarvoor wordt ze door de inwoners van Athia soms een beetje scheef bekeken – zelfs in een wereld vol monsters zijn magische krachten blijkbaar iets vreemd – maar dat houdt haar niet tegen om op pad te trekken en de strijd aan te gaan met zowat alles en iedereen.
Die monsters zijn eigenlijk dieren en mensen die in aanraking zijn gekomen met The Break en zo zijn vervormd en verwrongen tot de angstaanjagende creaturen die ze nu zijn.
Tijdens gevechten valt op dat Frey beschikt over een uitgebreid arsenaal magische krachten, dat je ook verder kan uitbouwen via een skill tree. Daarbij is het belangrijk om de verschillende krachten te combineren, om aan crowd control te doen en de zwakheden van je vijanden aan te pakken. Op het eerste zicht krijgen we daarbij een Final Fantasy XV-vibe, wat natuurlijk ook niet toevallig is, als je weet dat Luminous Productions een studio is die opgericht werd met heel wat ontwikkelaars die aan die game werkten. Omdat je hier maar met één personage speelt in plaats van met een heel team, is de combat wel iets minder chaotisch. Alles gebeurt wel nog steeds in een open omgeving, dus verwacht je aan aanvallen van alle kanten.
De meest uitdagende gevechten moeten Breakstorms worden. Dat zijn plotse gebeurtenissen waar je als speler in een storm terecht komt, die vol gevaarlijke vijanden en een stevige boss fight zit. Kies je er voor om de strijd aan te gaan of zet je het toch maar op een lopen? In een Breakstorm wordt die vraag meestal snel beantwoord.
Forspoken is een RPG en dat wil natuurlijk zeggen dat je ook wat aanpassingen kan doen aan je personage. Naast cloaks en necklaces die haar wat extraatjes geven, kan je zowaar ook de kleur van haar nagellak aanpassen. Welk kleurtje je gebruikt heeft ook invloed op haar stats. Het is eens iets anders.
Tussen gevechten door kan je je vrij snel bewegen in de wereld van Forspoken, door middel van wat de ontwikkelaars ‘magic parkour’ hebben gedoopt. Dat komt er eigenlijk op neer dat Frey haar magische krachten kan gebruik om tegen een flink tempo te lopen of om op grote hoogtes te geraken. Volgens de ontwikkelaars bestaan er voor Frey dan ook niet echt obstakels in de wereld, maar wel veel alternatieve routes om ergens te geraken. We verwachten dus nu al heel wat geheimpjes die ergens in de wereld verstopt zitten.
Visueel is het nog even afwachten. Ook hier krijgen we een Final Fantasy XV gevoel, waarbij de wereld er best mooi uitziet, maar soms ook een beetje leeg. Dat kan natuurlijk maar een gevoel zijn op basis van de korte preview die we te zien kregen en vooral de magic parkour kan er voor zorgen dat die lege wereld al snel heel vol aanvoelt.
De eerste indrukken van Forspoken zijn zeker niet slecht, zonder ons echt van onze sokken te blazen. Fans van Final Fantasy XV zullen zich ongetwijfeld meteen thuisvoelen in de magische wereld van Athia en ook Frey toont de eerste flitsen van een interessant personage. Wij kijken alvast uit naar de volledige ervaring wanneer de game volgend jaar verschijnt.