HANDS-ON PREVIEW | Sifu laat je nadenken over je mortaliteit
Een Sifu is een meester in en leraar van Chinese zelfverdedigingskunsten en vechtsporten, zoals het Kung Fu en Tai Chi. Zo omschrijft Wikipedia het woord dat als titel prijkt op de game die we onlangs even mochten uittesten. Heel veel zegt die definitie niet, maar je weet meteen in welke sferen we ons bevinden.
Sifu is de nieuwe game van Sloclap, de ontwikkelaar achter Absolver. De game is een titel die vooral mikt op stevige vuistgevechten met een flinke saus martial arts. Alles draait rond wraak op je vijanden, nadat zij je familie hebben vermoord. Meer redenen hebben wij ook niet nodig om onze vuisten te laten spreken.
De basisgameplay in Sifu is bijzonder eenvoudig. Je hebt een paar knoppen om klappen uit te delen en die combineer je om combo’s uit te voeren. Niks nieuws onder de zon daarbij. De eerste minuten gaat dat ook allemaal vrij eenvoudig, maar al snel merk je dat je toch een beetje moet oefenen om niet het loodje te leggen. Je kan aanvallen op verschillende manieren combineren om meer schade aan te richten of om ruimte voor jezelf te creëren en gewoon wat op je knoppen rammen is zeker en vast niet voldoende.
Gelukkig kan je ook upgrades kopen om jezelf sterker te maken of om nieuwe aanvallen aan te leren. Daarvoor moet je experience verzamelen, zodat je je skill tree kan utibreiden. Dat kan gewoon tijdens levels, aan bepaalde shrines of wanneer je sterft. De dood is immers niet het einde in Sifu, maar slechts een volgende stap in je reis.
Je start een level in Sifu als een twintigjarig jochie. Als je sterft, dan stijgt je leeftijd met de waarde van de ‘death coutner’. De eerste keer is dat dus met één jaar, dan met twee jaren, dan met drie en ga zo maar verder. Gelukkig kan je op bepaalde momenten die teller ook laten zakken, maar als je dus verschillende keren na elkaar sterft, kan je dus snel wat ouder worden. Je bent natuurlijk ook niet onsterfelijk, dus zodra je een bepaalde leeftijd bereikt, is het echt wel game over.
Elke tien jaar wordt de fysiek van je personage aangepast aan je leeftijd. Als je ouder wordt, dan zakt bijvoorbeeld je health een beetje, maar doe je meer damage. Zo wil de ontwikkelaar duidelijk het idee creëren van een geharde vechtkunstenaar die ook wel wat ouder aan het worden is.
In het begin denk je dat je vrij eenvoudig zal overleven tot het einde van het leven, maar al snel merk je dat kleine fouten flink worden afgestraft en dat je meer sterft dan je verwacht. Voor je het weet schurk je aan tegen de leeftijdsgrens en kan je helemaal opnieuw beginnen. Spelers moeten zich dus steeds aanpassen aan de situatie en vooral vermijden dat ze omringd worden door vijanden. Daarbij kan je gelukkig gebruik maken van de omgeving en wapens die overal op de grond rondslingeren.
Onze eerste kennismaking met Sifu is aangenaam. De combat zit goed in elkaar en vraagt meer dan je op het eerste zicht zou verwachten. Sifu wordt ongetwijfeld een game voor spelers die er plezier in hebben om patronen te herkennen en om die vervolgens te doorbreken.