HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Dolmen is nog geen afgewerkt product
Dolmen van ontwikkelaar Massive Work Studio is een mix van horror en sci-fi in een action-RPG jasje. Je reist naar een andere planeet, genaamd Revion Prime, waar je de opdracht krijgt om een staal terug te brengen van een speciaal kristal: Dolmen. Dat kristal laat interacties toe tussen realiteiten, wat vooral handig is voor de ruimtevaart. De planeet verwelkomt ons uiteraard niet met open armen en dus moeten we ons met hand en tand verdedigen.
Tijdens onze preview kregen we alvast toegang tot twee locaties. De eerste locatie was een stortplaats van karkassen waar we werden begroet door dodelijke insecten. De tweede locatie was dan weer een woestijn. Na een korte tutorial was het tijd om als insectenverdelger aan de slag te gaan.
Om vijanden te lijf te gaan voorziet de ontwikkelaar een mooi arsenaal aan gear en wapens. Gear kan je te pakken krijgen door vijanden te verslaan of door het te maken met de nodige resources en komt er in verschillende niveaus. Bovendien kan je het ook nog upgraden. De game maakt ook gebruikt van elemental aanvallen, waarbij je goed moet kijken naar de zwakheden van je vijanden.
Dolmen maakt ook gebruik van Technologies, die afhankelijk zijn van de gear die je draagt en onderverdeeld zijn in drie subcategorieën:human, revian en driller. Respectievelijk focussen ze zich op energy, organic en material enhancement. Levelen in Dolmen geeft je nanites waarmee je het personage kan upgraden.
Momenteel zijn we nog niet echt fan van de combat. Die voelde een beetje clunky aan en terwijl je jezelf wel kan verdedigen, hadden we ergens het gevoel dat de game ons toch wat sneller dood wilde dan nodig. Audiovisueel vonden we het ook niet zo speciaal, maar slecht ziet er zeker niet uit. De UI kan wel een stuk beter. Verder hadden we ook wel wat last van bugs en glitches. Zo was de laatste baas gewoonweg onzichtbaar geworden. Wij konden hem dan gewoon nog raken, maar hij ons niet. Zo hebben we dus op goed geluk de laatste baas verslagen.
Dolmen heeft wel potentieel om iets moois te brengen, maar er is wel nog wat werk aan de winkel. De combat en controls vinden we clunky en de interface is niet altijd eenvoudig of intuitief.