Hands-on preview: Anno 2070, incl. reisverslag
Het cliché van de gameredacteur die elke week gratis games toegestuurd krijgt en om de zoveel weken op luxueuze perstrips mag, is bij 4Gamers ver zoek. Onder de motorkap van onze site zit een team hardwerkende redacteurs die elke dag zorgen voor jullie portie nieuws, reviews, specials en meer. Toch krijgen zelfs wij af en toe eens een verzoek om op perstrip te gaan. Deze keer was het de beurt aan jullie lievelingshond. Deze kon de kans namelijk niet laten schieten om de laatste telg in zijn favoriete city-sim al eens te spelen.
07:15: We beginnen onze reis (veel te vroeg) in havenstad Oostende. Een fris windje zorgt ervoor dat we meteen wakker zijn. Nu maar vlug doorstappen naar het station en het ticket kopen, want het is hier te koud naar onze smaak.
7u30: Ticket aangeschaft en de trein staat al te wachten.
9u00: Aankomst in het station van Brussel-Zuid. Zoals altijd zijn we weer veel te vroeg aangekomen, de Thalys naar Parijs vertrekt namelijk pas om 10u15.
9u25: Na wat rond te wandelen in het station, dat duidelijk groter is en een pak meer winkels heeft dan het Oostendse station(netje), vonden we een Panos-winkeltje waarvan het aanbod broodjes ons wel aansprak. Het gevolg zie je hieronder.
10u10: De Thalys is er en ik stap alvast op om mijn plaatsje te zoeken. Al snel ontmoet ik de redacteur van Gameplay, die mij vergezelt op deze reis naar Parijs...
Op de volgende pagina kan je alvast de volledige hands-on preview lezen van de missies die we gespeeld hebben tijdens de Anno 2070-speelsessie. Alles werd zorgvuldig genoteerd in ons professioneel notitieboekje, waarvan je hieronder een foto kan zien.
"Nog een half uurtje en dan stop ik ermee. Ik wil eerst mijn steden nog een beetje verder uitbouwen..." Dat is de eerste gedachte die in ons hoofd komt als we terugdenken aan eerdere Anno-games en we weten allemaal dat het nooit bij dat half uurtje is gebleven. Eilandjes ontdekken en gigantische steden uitbouwen hebben namelijk een erg verslavende factor. Het voelt een beetje aan als de verborgen architect in onszelf. Denk daarbij nog eens de historische tijden die we voorgeschoteld kregen in de oudere games, en je had direct een bepaalde sfeer opgewekt. Het is dan ook niet vreemd dat men een klein beetje schrok toen Anno 2070 werd aangekondigd, dat was namelijk de eerste stap in de toekomst. Maar is het terecht om skeptisch te zijn over deze beslissing of zorgt de toekomst voor de beste Anno-game tot nu toe?
Toegegeven, er zijn de laatste tijd veel reeksen die "iets nieuws" uitproberen, wat vaak alleen maar resulteert in een slechtere speelervaring. Het is dan ook niet meer dan normaal dat fans van de Anno-reeks een beetje sceptisch staan tegenover deze aanpassing van verleden naar toekomst. Zoiets brengt namelijk meer mee dan je zou denken. In het jaar 2070 verwelkomt men bijvoorbeeld een pak modernere manieren om grondstoffen te verkrijgen en deze te vervoeren, zeg dus alvast maar vaarwel tegen de Marie-Louise want de toekomst is gearriveerd. Ook opent er zich, zoals enkele oplettende mensen misschien zelfs al gezien hebben in de teaser-trailer, een compleet nieuwe ervaring: de optie om onder het water te kunnen spelen, maar daarover lees je later meer. We zullen eerst met het begin beginnen, en dat is de eerste missie die Ubisoft ons voorschotelde
Ecologische hippie of industriële koning?
Onze eerste missie in het jaar 2070 begint. In deze missie starten we met de niet zo milieubewuste Tycoon-factie die aandachtig luistert naar een oproep van een zekere Thor Strindberg. De arme man heeft onze hulp nodig om een waterturbine te maken, want enkel dan zou de haven van genoeg elektriciteit voorzien zijn. We krijgen hiervoor één commandoschip dat, om te beginnen, enkele grondstoffen ter beschikking krijgt uit een opslagplaats van Thor. Al snel varen we uit naar een nabijgelegen verlaten eilandje om onze eigen stad in gang te zetten. De manier waarop is vrij simpel: je plaatst je commandoschip aan het strand, waardoor je de optie krijgt om een opslagplaats (Warehouse genoemd in het spel) te bouwen op het eiland. Daarna is het de bedoeling om een City Center centraal te bouwen en huizen in een straal rond dit gebouw. Het City Center zorgt er namelijk voor dat je bevolking gelukkig blijft, al spelen de belastingen uiteraard ook een rol.
Tijdens het spelen werden we constant bijgestaan door de Duitse ontwikkelaar, waarvan de naam ons nu even ontsnapt, die altijd wel enkele tips had klaarstaan. Veel hulp hadden we gelukkig niet nodig, al zorgde een gebouw dat geplaatst werd op een stuk weg wel voor enige verwarring. Het is namelijk zo dat alle constructies verbonden moeten zijn met een weg, of ze zullen niet erg actief worden. Als je dus, net zoals wij, een huis op een stuk weg zet, dan is deze verbinding onderbroken. Gelukkig wist de ontwikkelaar ons op dit foutje te wijzen, al had hij zelf dan weer wat problemen om een azerty-toetsenbord te begrijpen.
De gameplay van deze missie verliep vlot en bevestigde ook wat we eerder al dachten. Dit is nog steeds de goude oude Anno die iedereen zo graag speelt, maar dan in een nieuw jasje. Wanneer de turbine af was, kregen we een cutscene, die nog eens aantoonde hoe prachtig de game er eigenlijk wel uitzag, en al snel werden we doorverwezen naar een "You won"-scherm. Over voldoening gesproken. Na deze missie wist de ontwikkelaar ons nog te vertellen dat missie 2 niet dezelfde polish had als de eerste missie, en daarom kregen we in de plaats de "Free Play"-modus voorgeschoteld. Hier hadden we de keuze tussen de Eco's en de Tycoons. Twee facties die trouwens wat meer verschillen kennen dan enkel hun naam. Zo zijn de Tycoons een pak minder milieubewust dan de Eco's en staan winst en steden snel opbouwen meer in de kijker. De ecologische hippies, beter bekend als de Eco's, zijn dan weer een met de natuur waardoor steden iets trager zullen groeien, maar alles heeft bij hen dan weer een "natuurlijkere" uitstraling. De milieuvervuilende schurk dook in ons op, en daarom kozen we voor de Tycoons.
Rapture 2.0
In de "Free Play"-modus kregen we de kans om te doen wat we maar wilden. Al snel besloten we om ons commandoschip naar het eerste eiland dat we zagen te sturen, om daarna ons imperium op te bouwen. Het verliep nagenoeg hetzelfde als de eerste missie die we hiervoor deden, al zaten we deze keer vooral te werken aan het vrijspelen van het Casino. Eenmaal we genoeg grondstoffen hadden konden we eindelijk dit gokparadijs aanschaffen, waardoor ons meteen opviel dat ook dit gebouw, zoals het City Center, zorgt voor blijdschap onder het volk, al heeft dit weeral een bepaalde straal, dus je plaatst gebouwen best tactisch. Tijdens het exploreren met ons commandoschip vonden we ook een vreemd huurlingenschip, onder leiding van "Trenchcoat", dat wapens en andere grondstoffen verkocht voor een prijs die ons deed denken aan de zwarte markt. Je kon er zelfs een escortmissie starten wat voor ons de eerste stap in de oorlogswereld van Anno 2070 was. Al snel bleek dat ons commandoschip niet opgewassen was tegen dat ene pietluttige schip van de vijand, dus lieten we het escortschip daar maar achter. Trenchcoat was hier precies niet erg blij mee.
Natuurlijk hebben we die schurk Trenchcoat helemaal niet nodig. We zullen zelf wel zorgen voor onze grondstoffen want Anno 2070 heeft natuurlijk weer de optie om zelf grondstoffen uit de grond te halen door bepaalde mijnbouwtechnieken. Het was ook kort nadien dat de ontwikkelaar onthulde wat we eigenlijk al eerder zagen in een teaser trailer, namelijk dat de mogelijkheid om onder water te spelen geen probleem is in Anno 2070. De ontwikkelaar vertelde ons een kort verhaaltje over hoe mensen misschien niet meer genoeg grondstoffen zouden vinden op het land en daarvoor onder water zouden gaan zoeken. Dankzij een premade save-file van de ontwikkelaar konden we al meteen gigantische onderwatermachines aanschouwen. Er werd ons zelfs beloofd dat de oliemachines kans op ontploffing hadden, waardoor nabijgelegen stranden met olie zouden bedekt worden en fabrieken productieverlies zouden kennen waardoor de bevolking dan weer ongelukkig zou worden. Knap staaltje technologie.
Technology, yo
De technologie om plotseling onder water te gaan komt er echter niet zomaar, daarvoor zorgt een ondersteunende factie die we de "Techs" mogen noemen. Deze kan je beschouwen als een derde factie in Anno 2070, al speelt deze een veel kleinere rol. Het is wel dankzij deze slimmeriken dat wij van onder water naar boven water kunnen gaan door enkel en alleen maar met het scrollwieltje van onze muis te draaien. Chapeau, Techs!
Nu we toch over technologie bezig zijn kunnen we meteen het technologisch kantje bespreken van Anno 2070, en dan bedoelen we wat voor computer je nodig hebt om dit futuristisch imperium te kunnen spelen. We weten spijtig genoeg niet wat voor systeem Ubisoft ons voorgeschoteld heeft, maar het draaide de game alleszins prima, met slechts enkele zeer kleine framedrops wanneer je de gigantische steden bezocht, maar dat is maar meer dan normaal. De hardwarekenner in ons zegt dat deze game op maximum settings zal draaien op een 600-700€ systeem maar daar kunnen we natuurlijk ook verkeerd zitten.