HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Undying mist nog wat balans
In Undying vergaat wederom de wereld met een zombieplaag. Nadat het hoofdpersonage Anling gebeten wordt door een zombie is haar enige doel in het leven nog de survival van haar zoon Cody. Ondertussen les je honger en dorst en leer je Cody zichzelf te verdedigen.
De infectie van Anling steekt steeds 's avonds de kop op. Haar hart begint sneller te slaan en je moet een bed bereiken voor je sterft. De ochtend daarop krijg je een keuze uit drie symptomen van het virus. Zo kan het dat je zelf health verliest wanneer Cody wordt aangevallen. Een nieuw symptoom is in het begin van de dag steeds enkele uren actief. Het idee is wel leuk, maar dat je elke ochtend opnieuw een symptoom moet kiezen, was voor ons iets te veel van het goede.
In de spelwereld vind je verschillende materialen die je kan gebruiken om te craften. In je woning kan je verschillende zaken bouwen om nieuwe items te craften en je wapens te onderhouden. Alles heeft resources nodig en deze zijn niet meteen in overvloed en dus zal je heel wat locaties moeten bezoeken. Een nieuwe locatie bezoeken vraagt echter tijd en die tijd tikt ook op andere momenten genadeloos voort. Voor je het weet, is het weer donker en moet je naar bed, terwijl je niet veel kon doen. Eten en drinken, voor jezelf en Cody, kan je vinden in de wereld, maar ook zelf kweken. Je zal het ook heel vaak nodig hebben, want grote stukken van de game ben je bezig met eten en drinken uitdelen. Daardoor ben je op nieuwe locaties ook altijd op zoek naar eten, waardoor je weer minder tijd hebt om rustig te verkennen.
Zoals we zeiden, moet je Cody klaarstomen om zichzelf te kunnen onderhouden. Bij elke handeling die je doet, kan je Cody roepen om met je mee te kijken. Dit geeft hem ervaringspunten en verzamelt hij er genoeg, dan kan hij je bij die taak helpen. Let wel op, want Cody kan ook bang worden tijdens een gevecht en dan moet je hem kalmeren. Kinderen, het is altijd wat.
Het idee achter Undying zit volgens ons wel snor. Een emotionele band tussen moeder en zoon waar de moeder langzaam wegvalt. Er is alleen wel nog wat werk qua balanceren van de verschillende features die in het spel zitten en de resources die je nodig hebt om vooruit te geraken. Gelukkig zit de game nog in Early Access en is er tijd genoeg om dat aan te passen.