HANDS-ON PREVIEW | Metroid Dread blaast de klassieke Metroid-ervaring nieuw leven in
Fans van de Metroid-serie hebben er een tijdje op moeten wachten, negentien jaar om precies te zijn, maar met Metroid Dread krijgt Metroid Fusion binnen twee weken een langverwacht vervolg. Het ziet ernaar uit dat Nintendo de terugkeer van premiejager Samus groots wil aanpakken, waarbij de release niet onopgemerkt voorbij zal gaan. Wij kregen alvast een uitnodiging in de bus om op het kantoor van Nintendo anderhalf uur aan de slag te gaan met de game.
In de previewsessie kregen we het begin van het spel voorgeschoteld. Al snel wordt duidelijk dat het verhaal een rechtstreeks vervolg is op Metroid Fusion, al zullen ook nieuwkomers in staat zijn om de story prima te kunnen volgen. Aan de hand van een videoboodschap wordt Samus naar de verre planeet ZDR gelokt, waar ze meteen wordt aangevallen door een mysterieus figuur. Fans zullen opmerken dat Samus met een Chozo te maken heeft, die haar voor dood achterlaat en al haar krachten ontneemt. Waarom de Chozo het op Samus heeft gemunt, dat blijft voorlopig nog een raadsel.
De eerste stappen op ZDR voelen meteen aan als oud en vertrouwd, waarbij de Metroid-vibe er van in het begin stevig in zit. De omgevingen zijn duister, de gangpaden claustrofobisch en het leveldesign zit vol met geheimen. De controls van het spel zijn heel gelijkend aan die van Metroid: Samus Returns voor de Nintendo 3DS, wat een uitstekende remake was van Metroid II: Return of Samus. Door het indrukken van de L-toets kan Samus 360 graden richten en te schieten, terwijl de R-toets je in staat stelt om raketten af te vuren die al vroegtijdig in het spel worden verkregen. Daarnaast zijn ook de counter en sprint punch gefinetuned, wat de gameplay snel en smooth maakt.
Die verfijnde controls komen al snel van pas wanneer je oog in oog komt te staan met een E.M.M.I.: een enorm krachtige robot die als doel heeft Samus te elimineren. Deze E.M.M.I.-robots patrouilleren in speciale E.M.M.I.-zones en kunnen enkel worden uitgeschakeld door een tijdelijke activatie van het omegakanon. Uiteindelijk komt het erop neer dat je deze robots eerst zult moeten ontwijken vooraleer je ze kunt afslachten, want eenmaal ze je opmerken, is het rennen geblazen.
Hoewel we bij het zien van de eerste trailers van Metroid Dread onze vragen hadden bij de grafische kwaliteit van het spel, oogde alles meer dan prima op de nog niet verschenen Nintendo Switch - OLED-model. Samus’ acties werden steeds goed in beeld gebracht met een levendig kleurengebruik en bewegende details op de achtergrond. Of Metroid Dread ook op de reguliere Nintendo Switch een even levendige indruk weet na te laten, dat valt voorlopig nog af te wachten.
Onze eerste stappen als Samus op planeet ZDR smaakten ongetwijfeld naar meer. Metroid Dread lijkt in hart en nieren een echte Metroid-ervaring met zich mee te brengen, waarbij de gameplay sneller, spannender en vloeiender aanvoelt dan ooit tevoren. Lang hoeven we gelukkig niet meer te wachten om met de gehele game aan de slag te gaan. Metroid Dread verschijnt op 8 oktober, net als de nieuwe Nintendo Switch - OLED-model.