HANDS-ON | Riders Republic raast richting release
Het is nog een paar maanden wachten voor je in de wereld van Riders Republic kan duiken, maar wij kregen van Ubisoft al eens de kans om de start van de game te verkennen. We stapten op onze fiets, met ons snowboard op de bagagedrager en een wingsuit op onze rug en maakten ons klaar om deze wondere wereld te verkennen.
Voor wie het niet weet, vatten we het nog even samen. Riders Republic is de spirituele opvolger van Steep, waarin Ubisoft al de wereld van de extreme wintersporten bestormde. In deze game wordt het arsenaal ook uitgebreid met fietsen, waardoor je dus op twee wielen, op latten, op een snowboard of met een wingsuit een berg kan afdalen. Alles wordt ook net dat tikkeltje minder serieus genomen, waardoor Riders Republic een meer relaxte sfeer uitstraalt dan het geval was in Steep. Alles draait nu rond over-the-top plezier, op verschillende manieren.
In onze speelsessie kregen we ook meteen de kans om die verschillende types gameplay te ontdekken. Beginnen deden we met downhill op de fiets. Tegen een razende snelheid dalen we een berg af, driften we door bochten en halen we hier en daar een stunt uit wanneer we hoog in de lucht hangen. Het is alvast meteen duidelijk: Riders Republic draait rond snelheid. Dat wordt nog duidelijker wanneer je overschakelt op de first-person camera, al is het dan niet altijd even eenvoudig om het overzicht te bewaren, maar de echte snelheidsduivels zullen er ongetwijfeld fan van zijn.
Na de fiets is het tijd voor de skilatten of het snowboard. Geen spectaculaire nieuwigheden op dat vlak. Met Steep heeft Ubisoft al bewezen een goede wintersportgame te kunnen maken en die kennis wordt nu duidelijk doorgetrokken voor Riders Republic. Fans van de reeks kunnen zelfs kiezen om dezelfde controls te gebruiken als in Steep.
Tot slot heb je nog de wingsuit, die ook al aanwezig was in Steep. Ook hier weinig grote veranderingen ten opzichte van die game, al hebben we wel het gevoel dat de wingsuit nu een groter deel van de game zal innemen en dus meer gebruikt wordt, met enkele spectaculaire races door smalle canyons tot gevolg. Vliegen met een wingsuit is nu spannender dan het geval was in Steep.
Naast deze drie hoofdsporten heb je nog een aantal kleinere onderdelen. Zo kan je ook rijden met een sneeuwscooter en zijn er events waar je aangepaste versies van de hoofdsporten uitoefent. Wat dacht je bijvoorbeeld van een wingsuit of ski’s met raketten aan vastgebonden om de snelheid nog verder op te drijven.
Om voortgang te boeken, moet je events tot een goed einde brengen. Daardoor verdien je sterren en XP. Die sterren heb je nodig om nieuwe events vrij te spelen, terwijl je met de XP nieuwe gear vrijspeelt. Gear in Riders Republic is niet puur cosmetisch, maar heeft ook bepaalde eigenschappen die het bijvoorbeeld beter maken voor een snelle afdaling of om tricks mee uit te voeren.
De combinatie van al deze factoren zorgt er in ieder geval voor dat Riders Republic een heel gevarieerde game is. Heb je het even gehad met de ene sport, dan kan je gemakkelijk overstappen op de andere. Het jammere is dan weer dat de events die we tot nu toe gespeeld hebben eigenlijk altijd op hetzelfde neerkomen. Ofwel is het een race ofwel moet je tricks uitvoeren. Toegegeven, er is heel wat variatie in de tracks en de moeilijkheid wordt soms fors opgeschroefd, maar het is jammer dat ook hier niet net iets meer variatie in aanwezig is.
Gelukkig kan je in Riders Republic ook je eigen events in elkaar steken, dus we verwachten dat in de toekomst de spelers zelf voor die variatie zullen zorgen en ons zullen verrassen met gekke tracks en uitdagingen.
Ook een belangrijk onderdeel van Riders Republic zijn de massa evenementen, waarin tot 64 spelers tegelijk aan enkele races deelnemen. Die races zijn echt pure chaos. Alle spelers beginnen tegelijk en je kan vol op elkaar rammen, waardoor het vooral bij de start ongelooflijk lastig is om je eigen personage te ontwaren tussen al de rest. Daardoor gebeurde het al eens dat we een bocht misten, omdat we totaal geen idee hadden wie we waren. Daarbuiten zijn de massaraces best leuk om te spelen, omdat je altijd wel de kans hebt om hier en daar andere spelers in te halen en voor je plekje te strijden, in tegenstelling tot races met een kleiner aantal deelnemers in andere games, waar je al eens sneller alleen valt en het een lange rit tot de finish is.
Onze eerste ervaring met Riders Republic toont alvast aan dat je in de game heel wat snelle actie mag verwachten, over de verschillende sporten heen. Het is nog even afwachten hoe alles gevarieerd genoeg gaat blijven, maar fans van extreme sporten lijken bij Riders Republic op de goede plek te zullen zitten.