HANDS-ON PREVIEW | Back 4 Blood is heerlijk thuiskomen
Voor het betere coöperatieve zombiewerk konden we vroeger steevast terecht bij Left 4 Dead, maar zoals iedereen wel weet is Valve extreem allergisch aan het uitgeven van derde delen en hebben we dus nooit een Left 4 Dead 3 gekregen. Daarom heeft ontwikkelaar Turtle Rock Studios ditmaal de handen in elkaar geslagen met Warner Bros. Interactive Entertainment om een spirituele opvolger te maken: Back 4 Blood. Wij mochten ons onlangs al even uitleven op het ondode leger in de aanloop naar de open bèta.
Wanneer je Back 4 Blood opstart, kom je meteen in een lobby terecht. Deze lobby bestaat uit een kampement waar overlevende NPC’s zich schuilhouden. Ze sleutelen aan hun wagens of staan op uitkijk en mompelen regelmatig een coole oneliner. Het donkere, slordige kamp is duidelijk haastig in elkaar gebokst, maar toch hangt er een gevoel van hoop en verzet in de lucht. Je kunt hier al meteen elk wapen uitproberen op de schietbaan, waar paspoppen met metalen hoofden je slachtoffer zijn. Je kunt met maximaal vier spelers rondlopen in de lobby om vervolgens de campaign of een wedstrijd te starten.
Een gevaarlijke parasiet genaamd Devil Worm weet een groot aantal mensen te besmetten die hierdoor in de zombie-achtige Ridden veranderen. Deze Ridden dwalen nu rond over de Aarde op zoek naar nieuwe mensen om te besmetten. Jij kruipt in de huid van één van de Cleaners. Dit zijn de mensen die immuun zijn voor de parasiet en hebben gezworen om elke Ridden te doden. Enkel zo is een normaal leven opbouwen weer mogelijk. Veel van dit verhaal kregen we echter niet te zien. Het mag duidelijk zijn dat Back 4 Blood niet teveel tijd aan een verhaallijn verspilt en je meteen in de actie gooit.
De levels die we speelden voelen erg vertrouwd als je Left 4 Dead hebt gespeeld. Je schiet je een weg langs huizen, straten en verlaten parkings om van punt A naar punt B te geraken. Er zijn heel wat verschillende wapens om uit te kiezen en vooral op hogere moeilijkheid is het best pittig om steeds voldoende kogels op zak te hebben. Telkens wanneer je kogels tegenkomt, is het net voor dat ene wapen dat je hebt laten liggen aan het begin. Goed afstemmen met je teamgenoten is dus de boodschap. Je zult elkaar ook moeten waarschuwen voor de omgeving. Wanneer je vogels ziet die een lijk aan het opeten zijn, jaag je ze maar beter niet weg. Tenzij je graag een zeer grote groep Ridden aantrekt natuurlijk.
Er zijn verschillende personages om uit te kiezen. Elke Cleaner brengt andere voordelen met zich mee en ook die kun je in groepsverband gebruiken. Eén van onze favoriete personages is Holly, een coole griet met een honkbalknuppel die niet op haar mond is gevallen. Ze kan stamina herstellen door Ridden uit te schakelen, kan meer schade absorberen en zorgt ervoor dat elk teamlid wat extra stamina krijgt. Wie kogels nodig heeft kan aan de slag met Hoffman. De man is dol op complottheorieën en is goed voorbereid op de apocalyps. Hij kan een extra wapen dragen, laat kogels verschijnen door Ridden neer te knallen en met hem in je team kan iedereen extra veel kogels dragen. De personages hebben een zeer uitgesproken persoonlijkheid en ook hun vaardigheden zijn erg verschillend. Uiteindelijk is Back 4 Blood natuurlijk een run-and-gun spel en zul je niet altijd even veel merken van de bonussen die je krijgt.
Naast de campaign is er nog de modus waarin twee teams van vier spelers het tegen elkaar opnemen in verschillende rondes. Het ene team speelt als Cleaners, het andere team als Ridden met speciale krachten. De maps zijn eerder klein en worden gaandeweg steeds kleiner. Zijn de Cleaners dood, dan eindigt de ronde en wisselen alle spelers van kant. Wie als mensen het langst kan overleven, wint de wedstrijd. Het is een gekende modus die ook hier met veel succes wordt uitgevoerd. Als team moet je voortdurend communiceren om voorbereidingen te treffen en op elkaar af te stemmen. Doordat je steeds van zijde wisselt, blijft de multiplayer interessant.
Achter de schermen is er een soort kaartspel gaande in Back 4 Blood. Je kunt decks samenstellen met kaarten die je extra bonussen geven. Wat dacht je bijvoorbeeld van wat extra stamina, health of kogels? Er zijn heel wat verschillende kaarten en aan het begin van elke ronde kun je er enkele trekken en activeren. Het concept is leuk bedacht, maar de uitwerking is niet erg helder. Zo ben je al snel het overzicht kwijt van de kaarten die je hebt geactiveerd. Bovendien merk je tijdens het spelen bitter weinig van bijvoorbeeld het kleine beetje extra verdediging dat je krijgt. Enerzijds is het goed dat de kaarten weinig lijken toe te voegen, maar anderzijds had het net zo goed niet in de game kunnen zitten. Misschien dat gamers na genoeg uren spelen wel vertrouwd zullen worden met alle kaarten.
Er zijn ook heel wat Ridden om uit te kiezen, elk met unieke krachten die dood en vernieling veroorzaken. De Tallboy is een erg grote Ridden die traag beweegt en een gigantische rechterarm heeft waarmee hij alles uit de weg kan slaan. Stingers zijn erg snel en vuren projectielen over grote afstand. Dan zijn er nog Ridden die zichzelf laten ontploffen en een giftig goedje op de grond kotsen. Naarmate je beter speelt tijdens een match krijg je punten, waarmee je je Ridden sterker kunt maken. Ook hier is teamwork van belang om bijvoorbeeld aanvallen op elkaar af te stemmen. Een Ridden kan een Cleaner bijvoorbeeld vastpinnen op de grond waarna een Tallboy deze verrot kan komen slaan.
De graphics zijn erg indrukwekkend! Het bloed spat lustig in het rond en in mum van tijd ziet je wapen en je kleding knalrood. Ook schademodellen zijn vrij realistisch. Auto’s en gasflessen ontploffen met flink wat effecten. Sla je bijvoorbeeld meermaals met een mes op een muur, dan zie je met elke slag de snede groter en dieper worden. Deuren kun je ook vol gaten schieten om vervolgens doorheen de gaten de zombies aan gort te knallen.
Back 4 Blood voelt vertrouwd aan en is gewoon heerlijk thuiskomen voor fans van Left 4 Dead. Het knallen op zombies voelt beter dan ooit en ziet er bovendien nog eens prachtig uit. Het kaartspel dat kleine bonussen geeft, voelt overbodig aan maar dit kan misschien nog wijzigen tegen de release. Daarnaast waren de servers nog niet erg stabiel en durfde het spel af en toe te crashen. Er is dus nog wat optimalisatie nodig, maar wat gameplay betreft zit alles helemaal goed. We hebben nog niet alles mogen ontdekken, maar het voelt alvast als een waardige opvolger van Left 4 Dead.