HANDS-ON PREVIEW | Apex Legends toont nieuwe Arenas mode en nieuwe Legend
Onlangs werden we door EA en Respawn uitgenodigd voor een nieuw event rond Apex Legends. We kregen de belofte dat we grote vernieuwingen te zien zouden krijgen en we moeten zeggen dat we niet teleurgesteld zijn. Een nieuwe legend en een nieuw wapen, maar vooral een volledig nieuwe mode met Arenas, dat stond er allemaal op het menu.
Laten we beginnen met de grootste nieuwigheid: Arenas. Dat is een volledig nieuwe spelmode die permanent naar Apex Legends komt. Respawn heeft altijd al gezegd dat Apex Legends verder gaat dan battle royale alleen en met Arenas maken ze die belofte nu waar.
Arenas is een 3v3 mode waarin twee teams het in korte matches tegen elkaar opnemen. Loot verzamelen is er niet meer bij. Voor de start van elke ronde krijg je een budget toegewezen dat je kan spenderen aan nieuwe wapens en extraatjes. Presteer je goed, dan krijg je in de volgende ronde iets meer geld. In totaal speel je maximaal negen rondes, goed voor ongeveer een kwartiertje speelplezier.
Wie de beschrijving leest en wel vaker online shooters speelt, die moet misschien denken aan CS:GO en als je dat doen ben je op de juiste weg. Natuurlijk zijn er aspecten van Apex Legends, zoals de ultimates en passieve abilities van je personages, die voor een andere gameplay zorgen, maar de ontwikkelaars bij Respawn hebben toch vrij duidelijk gekeken naar de klassieker in team-based shooters.
Arenas speelt ook anders dan de battle royale. Om te beginnen moet je natuurlijk geen loot gaan zoeken, maar omdat je weet dat je maar drie tegenstanders hebt, ga je ook anders de strijd in. Je moet immers minder schrik hebben van flankers en andere snoodaards wanneer je de aanval in zet. Dat gebeurt natuurlijk op verschillende maps met elk hun eigen insteken, zodat het niet te eentonig wordt.
Respawn ziet Arenas ook als de perfecte manier om nieuwe spelers op een iets kalmere manier kennis te laten maken met legends en wapens. Zodra ze de personages onder de knie hebben, kunnen ze dan overstappen naar de hectiek van de battle royale. In de toekomst krijgen we ook wel Ranked Arenas voor de echte fanaten.
De tweede grote nieuwigheid die we binnenkort mogen verwachten in Apex Legends is een nieuwe legend: Valkyrie.
Valkyrie is niemand minder dan de dochter van Viper uit Titanfall 2 en is misschien wel een van de sterkste connecties tussen de twee games. Haar uiterlijk doet dan ook denken aan een sterk gestroomlijnde titan en dat toont ook in haar speelstijl.
Het meest opvallende aspect aan Valkyrie is dat ze kan vliegen. Nee, dat kan ze niet onbeperkt, maar dankzij haar jetpack kan ze toch enkele seconden de lucht in gaan. In de lucht kan Valkyrie haar wapens niet gebruiken en de jetpack maakt ook een pak lawaai, dus tegenstanders weten meteen waar je zit. Zo willen de ontwikkelaars er voor zorgen dat Valkyrie geen al te krachtige ‘death from above’ wordt. Als er een line of sight is, dan kan ze in de lucht wel vijanden spotten, altijd handig.
Kan ze zich dan totaal niet beschermen in de lucht? Jawel hoor, want er is ook de Missile Swarm. Dat is haar tactical ability die je een reeks raketten laat afvuren. Die doen niet massaal veel schade, maar stunnen wel je vijanden. Een goed gerichte aanval, samen met de rest van je squad, kan dus voor heel wat problemen zorgen bij de tegenstander.
Ook de ultimate van Valkyrie zorgt niet voor schade, maar kan tactisch erg handig zijn. Met Skyward Dive wordt ze eigenlijk gewoon een jumptower. Die ultimate kan je dan gebruiken om snel te ontsnappen of net om de aanval in te zetten. Leuk is dat je teamgenoten zich aan je ultimate kunnen koppelen om zo mee de hoogte in te gaan. Vijanden kunnen wel je ultimate cancellen door schade toe te brengen wanneer je klaar staat om de lucht in te gaan.
Tot slot nog twee iets kleinere vernieuwingen. Met de Bocek Bow is er ook een nieuw wapen, de allereerste boog. Hier toont Respawn opnieuw dat het weet hoe het een gebalanceerd wapen moet maken. De pijlen doen voldoende schade en een headshot met een pijl blijft een extra aangenaam gevoel.
Ook de Olympus map werd aangepakt, met een nieuwe point-of-interest op een voorheen nogal kaal stuk van de map. Daardoor wordt Olympus in zijn geheel interessanter en de nieuwe locatie heeft ook genoeg mogelijkheden om tactisch aan de slag te gaan.