HANDS-ON PREVIEW | Stevige actie in Guilty Gear Strive
Arc System Works is een ontwikkelaar en uitgever die niet bij iedereen een belletje zal doen rinkelen, maar doorheen de jaren heeft het binnen een bepaalde niche een flinke reputatie opgebouwd. Het is immers de ontwikkelaar van reeksen als Guilty Gear en BlazBlue. Bij het grote publiek is het dan weer voornamelijk bekend van Dragon Ball FighterZ. Binnenkort komt het met Guilty Gear Strive, het nieuwste deel in de fighterreeks en wij kregen de kans om al eens aan de slag te gaan met de bèta.
In die bèta kregen we de kans om enkele losse gevechten te spelen en ook online aan de slag te gaan. Dat laatste hebben we even achterwege gelaten, omdat we simpelweg niet de skills hebben om online te spelen in Guilty Gear Strive. Niet dat we niet overweg kunnen met fighters, maar Guilty Gear is als reeks van een ander kaliber dan pakweg Tekken of Street Fighter, waar button mashers ook nog iets kunnen neerzetten.
In Guilty Gear Strive heb je het zelfs op de gemiddelde moeilijkheidsgraad als moeite om de AI te verslaan door gewoon wat op de knoppen te rammen. Onze stijl ligt ergens tussen puur op de knoppen ramen en weten wat we doen. Net genoeg om af en toe te winnen, maar niet voldoende om met een gerust hart en elke vechtersbaas aan een wedstrijd te beginnen.
Gelukkig geeft Guilty Gear Strive duidelijk aan welke fighters eenvoudiger zijn om mee te spelen en welke vechtersbazen meer kunde vereisen. Speel je met een eenvoudig personage, dan kan je al sneller mooie combo’s of speciale aanvallen uitvoeren, zonder dat je daardoor beter presteert dan iemand die bedachtzamer tewerk gaat en de juiste controls onder de knie heeft. De verschillende personages hebben ook echt extreem verschillende speelstijlen. In veel fightinggames heb je wel personages die iets trager of sneller zijn en hard of minder hard kunnen uithalen, maar in Guilty Gear Strive heb je na enkele seconden al door of een personage al dan niet bij je eigen stijl past, vanwege de zeer specifieke manier waarop ze bewegen.
Wie nog nooit een Guilty Gear gespeeld heeft en aan de slag gaat met Guilty Gear Strive zal onmiddellijk zien dat de visuele stijl van de game bijzonder uniek is en echt van het scherm spat. De handgetekende 2D/3D-graphics zijn echt fantastisch en zuigen je meteen de game in. Elke beweging, elke aanval ziet er geweldig uit. Ook de achtergronden steken knap in elkaar, maar de echte sterren zijn en blijven toch steeds de fighters die allemaal een compleet unieke uitstraling hebben die prachtig op het scherm wordt getoverd.
Die stijl wordt ook doorgetrokken in de visuals van de speciale aanvallen, die bij ons regelmatig een glimlach op het gezicht toverden, vanwege de typische animestijl die daarbij wordt gebruikt.
Ook het geluid is in deze bèta om duimen en vingers bij af te likken. De uitspraken van de fighters zijn redelijk typisch, met zwaarwichtige dialogen over het einde van de wereld, aangevuld met nogal eenvoudige tekstjes over de sterktes of zwaktes van de tegenstanders. Dat is dan ook niet meteen waar we het over hebben. Het is de soundtrack die de show steelt, met stevige rocknummers die je helemaal hypen om de strijd aan te gaan. Of die je natuurlijk zenuwachtiger maakt dan je al bent wanneer je er maar niet in slaagt een bepaald personage te verslaan.
Guilty Gear Strive moest normaal vorig jaar al verschijnen, maar werd vanwege de coronacrisis uitgesteld naar april 2021. Fans zullen dus nog even moeten wachten tot ze aan de slag kunnen met deze fighter, die vooral visueel van het scherm spat en op vlak van gameplay de mix probeert te zoeken tussen aantrekkingskracht voor gevorderde spelers en plezier voor nieuwkomers. In de bèta lijkt het daar in te slagen, maar het is nog de vraag hoe zich dat vertaalt naar de volledige game.