HANDS-ON PREVIEW | Mysteries ontrafelen in Hitman III
De Hitman-franchise heeft heel wat nieuwe fans gevonden door de reboot uit 2016. De uitgebreide nieuwe locaties, de memorabele doelwitten en de unieke manieren waarop je ze kunt uitschakelen, maakten deel uit van de frisse wind die Hitman opnieuw populair maakte. IO Interactive probeert met Hitman 3 de inmiddels gevestigde waarde te verstevigen door nieuwe gameplayelementen toe te voegen. Wij konden alvast aan de slag met twee locaties uit Hitman 3.
Agent 47, Diana Burnwood en Lucas Gray, een oude vriend van Agent 47, zijn al enige tijd bezig om de geheimen van de Providence te ontrafelen. De Providence is een machtige organisatie die wereldwijd flink wat touwtjes in handen heeft. De organisatie heeft het Agent 47 al erg moeilijk gemaakt en in Hitman 3 lijkt de maat vol te zijn. Het is tijd voor brutale wraakacties die de Providence tot in de kern zullen raken. Je gaat van start in Dubai, waar drie doelwitten op je staan te wachten.
De Dubai map doet denken aan de missie in Parijs die speelbaar was in het eerste deel van de reboot. De missie vindt plaats in het Sceptre, de hoogste wolkenkrabber ter wereld. Er zijn verschillende verdiepingen om te verkennen, waardoor de map groots aanvoelt. Keukens, eetkamers, badkamers, bureaus en grote open zalen zijn vrij te verkennen. Uiteraard moet je naar vaste gewoonte de juiste kledij aanhebben om bepaalde kamers te betreden. Wil je bijvoorbeeld knoeien met het eten? Dan moet je je vermommen als chef of als ober. Er zijn best veel NPC’s aanwezig, waardoor je bijna altijd in de gaten wordt gehouden en dus extra op je tellen moet passen.
De andere map brengt je naar Dartmoor, Engeland. Hier mag je sluipen doorheen een herenhuis dat in verval is geraakt. Overal staat antiek meubilair, goed verstopt onder een berg stof en vuiligheid. De gameplay voelt anders aan op deze map en maakt de switch van actievol sluipen naar het oplossen van mysteries. Er zijn bijna geen NPC’s en dus kun je redelijk vrij rondlopen om verborgen geheimen en interessante verhalen te ontdekken.
Eens je een missie hebt uitgespeeld, kun je de map herontdekken om je doelwitten op andere, unieke wijzes te vermoorden. Er zijn ditmaal ook permanente shortcuts aanwezig. Geheime paden zullen, eens je ze gevonden hebt, meteen beschikbaar zijn wanneer je de map opnieuw speelt. Zonder dat je daarbij eerst bijvoorbeeld opnieuw de sleutel van een geheime deur moet gaan zoeken. Dit zorgt ervoor dat je sneller bij je doelwit kunt geraken, zodat je hem bijvoorbeeld al in een steegje kunt uitschakelen in plaats van in zijn wagen. Vooral voor speedrunners en gamers die alle beschikbare uitdagingen willen voltooien, is dit een godsgeschenk.
Agent 47 heeft ditmaal ook nieuwe technologische snufjes op zak. Zo heb je steeds een scanner om bewijsmateriaal mee te onderzoeken. Deuren en ramen met elektronische sloten zul je in mum van tijd kunnen openen. De scanner functioneert ook als een fototoestel en laat je toe om foto’s te maken van je omgeving en van Agent 47. Echt vrolijke foto’s zijn het niet, want Agent 47 blijft steeds zijn doodserieuze zelf.
Waar je in vorige Hitman-games nog specifieke handelingen moest doen om bepaalde wapens en voorwerpen vrij te spelen, is alles nu wat losser. Alle vrij te spelen objecten zijn gekoppeld aan een meer algemene progressie. Simpelweg alle kamers van het landhuis verkennen, kan al genoeg ervaring opleveren om een nieuw wapen in handen te krijgen. Hierdoor krijgen werkelijk alle spelers de opportuniteit om het hele arsenaal van Agent 47 te verkennen.
Elke speler heeft wel een bepaalde speelstijl. De ene neemt een geweer en gaat rechtstreeks op zijn doel af, terwijl iemand anders liever eerst heel de map verkent. Afhankelijk van je speelstijl en prestaties, krijg je titels toegewezen in Hitman 3. Denk hierbij aan titels als ‘Silent Assassin’ of ’Apprentice Sniper’. Het is leuk bedacht en zal vooral gamers aanspreken die alle achievements of trophies willen vrijspelen, maar het voegt verder niets interessants toe aan het geheel.
Hitman 3 betekent het einde van de World of Assassination trilogie. Spelers mogen zich dus aan meer suspense verwachten in dit laatste deel. Dat werd ons al erg duidelijk in de eerste twee levels, die je doen hunkeren naar de rest van het verhaal. Gamers weten inmiddels wel wat ze mogen verwachten van een Hitman game: 1001 puzzelstukjes die je in elkaar mag zetten zoals je het zelf wil, zolang je target maar het loodje legt. Door het grote aantal opties, kent elke speler een andere spelervaring. Vraag blijft of het verhaal en de vrij subtiele vernieuwingen voldoende zijn om Hitman 3 van begin tot einde spannend te houden.