HANDS-ON PREVIEW | Scavengers zet battle royale op zijn kop
Battle royale is de laatste jaren alomtegenwoordig. Het genre kruipt waar het niet gaan kan en zelfs spellen als Civilization VI en Tetris doen er lustig aan mee. Ontwikkelaar Midwinter Entertainment, dat is opgericht door voormalige Halo veteranen, wil met Scavengers een frisse wind door het genre laten waaien. Wij konden onlangs al eens proeven van de beloofde vernieuwing en het lijkt er op dat Midwinter Entertainment in haar doel is geslaagd. Zo goed zelfs dat ze het geen battle royale game noemen maar een PvEvP spel, oftwel Player versus Environment versus Player.
De post-apocalyptische wereld van Scavengers is bedekt met een gigantische laag ijs en sneeuw. De mensheid is zo goed als uitgestorven en de laatste overlevenden bevinden zich in een ruimtestation. Af en toe stuurt men een verkenningsploeg naar de Aarde om daar data en hulpmiddelen te vergaren die kunnen helpen in de wederopbouw. Echter lijkt het alsof er een fout is geslopen in de computer die alle beslissingen moet nemen voor de mensheid. De computer laat de verschillende teams verkenners tegen elkaar vechten. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook reusachtige stormen die over de aarde waaien. Nog te makkelijk? Wat dacht je van een klein leger aan gemuteerde wezens die hun hulpmiddelen niet zomaar willen afstaan.
Wanneer het spel start, worden er willekeurige locaties aangeduid op de map. Deze locaties bevatten de data points waar je zo hard voor zal strijden. Hoe meer data points, hoe hoger je score aan het einde van de game. Die score krijg je enkel wanneer je voor het aftellen van de klok in het ruimteschip staat dat je weer de ruimte instuurt. Het is dus mogelijk dat meerdere teams overleven en punten rapen. Een team bestaat uit drie personen en in andere battle royale games is het een groot probleem als een teammaat sterft. In Scavengers zul je echter respawnen zodra je teamleden niet meer aan het vechten zijn. Je verzamelde data points laat je hierbij wel op de grond vallen en kunnen door eender wie opgeraapt worden.
Hierin liggen de strategische opties. Je kunt de map verkennen en data points verzamelen door rijkere spelers af te knallen of je kunt ervoor kiezen om tegen NPC’s te vechten. De mutanten bewaken data points met hun leven en vormen een goede uitdaging. Er zijn tal van verschillende vijanden met elks een eigen vechtstijl en er zijn zelfs bossfights. Deze sterkere vijanden krijg je niet stuk door enkel met je eigen team te werken. Spelers zijn verplicht om samen te werken als ze deze stoere wezens willen verslaan. Dit kan veel punten opleveren, maar zodra de eindbaas dood op het veld ligt, is het weer ieder voor zich en barst de chaos los.
Je loopt rond op een bevroren toendra en je verliest voortdurend lichaamswarmte. Het is dus belangrijk dat je regelmatig op zoek gaat naar warmtebronnen zoals kampvuren of toortsen. Ook jagen behoort tot je taken. Door te eten kun je je stamina op peil houden en door EHBO-kits te gebruiken kun je genezen. Je moet dus steeds de omgeving scannen op zoek naar nuttige materialen en aankomend gevaar. De grote tornado’s die door het landschap scheuren zijn hierbij redelijk teleurstellend. Uiteraard krijg je schade en verlies je warmte in deze tornado’s, maar na erg korte tijd is de storm weer ergens anders en kun je je pad vervolgen. Maak de stormen gerust dodelijker of laat ze spelers wegblazen naar andere delen van de map. Wat meer impact had leuk geweest.
Voordat het spel begint, kun je kiezen uit verschillende personages. Elk personage heeft een unieke eigenschap die het hele team ten goede komt. Daarnaast heeft iedereen ook een uniek wapen, dat je kunt creëeren tijdens het spel wanneer je genoeg materiaal hebt verzameld. Zo heeft Halden een aura dat teamleden geneest en kan hij een precisie machinegeweer maken. Tarik kan dan weer een sniper bouwen en heeft valstrikken die de vijand kan verlammen. Een team dat goed is ingespeeld op elkaar, kan met de juiste combinatie flink wat schade aanrichten.
De laatste minuut van het spel is bijzonder hectisch. Het ruimteschip staat op je te wachten en je wil natuurlijk aan boord zijn, maar omdat het bijzonder moeilijk is om een compleet team permanent uit te schakelen, zijn vrijwel alle teams aanwezig voor dit laatste gevecht. Er zijn vier ingangen en het schip zelf heeft ook nog verschillende schuilplaatsen. Teams met veel credits willen zichzelf in veiligheid houden en teams met niets te verliezen, knallen er op los. De granaten en kogels vliegen je om de oren en overal zie je figuren rondlopen. Het is moeilijk om hier een overzicht te behouden. Tactiek lijkt hier ver zoek en het is jammer dat je na een half uur spelen gewoon kunt sterven door de willekeurigheid van deze laatste minuut.
Scavengers is op goede weg om battle royale, oftwel PvEvP, op zijn grondvesten te laten daveren. De vuurgevechten voelen erg vlot aan en de AI heeft genoeg intelligentie om je te omcirkelen en in het nauw te drijven. Bij vernieuwing horen vaak groeipijnen en dus heeft Scavengers nog met enkele beperkingen te kampen. Zo kun je enkel spelen in teams van drie spelers, waardoor solo spelers telkens in een team met onbekenden worden ingedeeld en dat kan wisselende gevolgen hebben. Daarnaast zijn er slechts een handvol speelbare personages in de huidige versie van het spel. Ons gesprek met Midwinter Entertainment gaf ons echter wel het vertrouwen dat men aan deze zaken werkt. Wij kijken alvast uit naar het eindproduct.