HANDS-ON PREVIEW | Vlieg door de lucht in The Falconeer
Met Star Wars Squadrons hebben de fans van dogfights al hun pleziertje gehad onlangs, maar binnenkort kunnen ze met The Falconeer opnieuw door de lucht zweven. Wij kropen in het zadel van onze valk en gingen al eens de strijd in de lucht aan.
Zoals de naam al doet vermoeden ga je in The Falconeer niet de lucht in met een vliegtuig of een of ander mechanisch toestel, maar kruip je op de rug van een valk om je vijanden uit de lucht te schieten.
In The Falconeer word je in een wereld gedropt die is opgemaakt uit kleinere locaties, verdeeld over een grote zee. Je zal dus heel wat heen en weer moeten vliegen, maar tussendoor kom je ook een pak vijanden tegen en moet je kleine missies volbrengen.
Zo moet je soms iets afleveren, terwijl andere keren gevraagd wordt om wat piraten aan te vallen. The Falconeer beschikt dan ook over verschillende facties, waar jij je ook bij kan aansluiten, als je dat al zou willen.
Niet elke valk in The Falconeer is hetzelfde. Er zijn verschillende types te vinden, met hun eigen sterktes of zwaktes. Bovendien kan je ze zelf nog aanpassen door je verdiende resources uit te geven bij een lokale handelaar. Zo kan je een valk sneller maken of een sterker wapen geven.
In The Falconeer wordt ook heel wat met de wind gespeeld. Tijdens je tochten zal je meer dan eens in een windvlaag terecht komen, die je een flinke versnelling kan bezorgen of je hoog de lucht in stuwt. Ervaren spelers zullen daar tijdens gevechten hun voordeel uit kunnen halen.
Die gevechten verlopen grotendeels zoals je dat mag verwachten in dit soort games. Veel snelle achtervolgingen dus, waarbij je (soms met de moed der wanhoop) je tegenstander probeert te raken. Gelukkig bevat The Falconeer wel een goed locking systeem, om het net iets gemakkelijker te maken je vijanden te raken. Dat is ook nodig, want je kan zomaar zonder munitie vallen en die vind je niet zomaar overal terug. Gebeurt dat, dan moet je dus op zoek naar een manier om te herladen. Dat kan in een onweer, maar ook via een soort oplaadstations die in de zee ronddobberen.
De missies in The Falconeer zijn over het algemeen vrij kort en voor zover we tot nu toe konden zien vrij gelijkaardig. Vrijwel elke keer moesten we gewoon ergens naartoe vliegen, waarna we daar werden aangevallen. Toen dat probleem was opgelost kregen we de opdracht om terug te keren naar onze basis. Af en toe mochten we ook iets afleveren, maar veel voegde dat ook niet toe.
The Falconeer weet wel een specifieke sfeer neer te zetten. De kleuren die worden gebruikt moeten aantonen dat dit een wereld is die momenteel niet op zijn best is. Veel zaken uit het verleden zijn verdwenen, terwijl ondertussen de rijken en de piraten allemaal op zoek zijn naar hun deel van de koek.
De belangrijkste onderdelen van de game zijn ook volledig gevoiced, wat nog een tikkeltje extra toevoegt aan de game. Het is wel jammer dat er amper sprake is van een soundtrack. Het had ons wel leuk geleken om sfeervolle muziek te horen terwijl we van de ene naar de andere locatie vliegen.
The Falconeer is een game die het idee van luchtgevechten in een zeer specifiek jasje steekt en zo een volledig eigen sfeertje creëert. Wat we er al van gezien hebben doet ons uitkijken naar meer, al hopen we wel dat er dan net iets meer afwisseling aanwezig is.